*Nettavisen* Nyheter.

Havets tragedier: Norge må gjøre mer!

I dag er det et år siden tragedien utenfor den italienske øya Lampedusa. Et år siden minst 360 mennesker mistet livet på sin ferd fra Afrika til Europa.

Vi husker alle historiene fra redningsarbeiderne og lokale fiskere etter hendelsen. De beskrev «et hav av hoder». Om foreldre som desperate tviholdt på barna sine, men som måtte gi tapt. Ikke minst husker vi alle historien om kisten med den unge moren, hun som ble gravlagt sammen med babyen sin. Ungen hang fortsatt i morens navlestreng.

Lampedusa-tragedien rystet Europa. I Italia ble det erklært landesorg, og den italienske innenriksministeren, Angelino Alfano, ba Europas ledere om hjelp. Lampedusa måtte ikke bare ses på som en italiensk grense, men en europeisk grense.

Dessverre er sitasjonen langt fra bedre et år senere. Italia står fortsatt neste alene med regningen for å redde flyktninger fra drukningsdøden. Den humanitære sjøoperasjonen «Mare Nostrum» koster italienske myndigheter rundt ni millioner euro i måneden.

Tallene på mennesker som desperate forsøker å krysse Middelhavet fortsetter å øke. Nye tall fra FN viser at bare i løpet av de siste tre månedene har 90 00 mennesker forsøkt å komme seg til Europa illegalt via sjøveien. Så langt i år er tallet 165 000. Mange er reddet av den italienske marinen, eller av skip i området. Norske sjøfolk har reddet rundt 2500 mennesker, i følge Norges Rederiforbund. I sommer har det pågått i snitt to redningsaksjoner ukentlig i regi av sjøfolk på norskeide skip utenfor Libyakysten. Rederiforbundet omtaler situasjonen som en humanitær krise til havs.

Rundt 3000 mennesker har mistet livet i Middelhavet så langt i år. Vi kan allerede slå fast at 2014 blir et tragediens rekordår med tanke på antallet flyktninger som har druknet på sin ferd til Europa. En rekord som vitner om intet annet en ren desperasjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Middelhavet er det farligste stedet i verden for å nå et annet land for folk på flukt. (Foto: UNHCR)

I en fersk rapport fra Amnesty International forteller vitner om hvorfor de reiser illegalt, og på båter fullastet av mennesker. Et vitne forteller at han forsøkte å kontakte en rekke ambassader i Kairo, uten hell. Han ønsket å komme til Europa for å søke asyl på en trygg og lovlig måte, men til slutt så han ingen annen utveg enn å ta sjøveien. Han peker på et viktig poeng, det at flere europeiske land har strammet kraftig inn på asylpolitikken og innført en rekke tiltak for å hindre at migranter skal klare å ta seg til Europa. Derfor tvinges folk ut på farlige reiser for å kunne søke asyl.

Omtrent femti prosent av de som har kommet sjøveien siden juli i år er fra krigsherjede Syria eller Eritrea, i følge FN. Krig og konflikt er oftere og oftere årsak til at folk velger den farefulle flukten. Å finne en løsning på årsaken til at folk flykter er helt avgjørende på lang sikt. Vi må bli bedre til å gi flyktninger hjelp i nærområdet, og samtidig finne politiske løsninger som forhindrer fortsatte flyktningstrømmer.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

FNs høykommissær for flyktninger, António Guterres, sier at vi ikke har greid å ta lærdom av tragedien utenfor Lampedusa. (Foto: UNHCR)

På kort sikt må vi finne løsninger som hindrer at nye fullastede båter legger fra kai med desperate mennesker som setter livet i fare for å nå en trygg havn i Europa. FN peker på at blant annet land som Libya må styrke lovgivningen, slik at det blir vanskeligere for menneskesmuglere å organisere farefulle seilaser.

Men ansvarsbyrden må også deles. Norske skip blir nærmest flytende flyktningleirer, lastet med kvinner, barn, unge menn og familier. Båtene er avhengig at den italienske kystvakten fungerer, og tar i mot flyktningene. Norge og det internasjonale samfunnet må gjøre mer for å forebygge og håndtere konflikter der de er, slik at folk ikke kaster seg på dødsbåtene i Middelhavet.

Italias ressurser er strukket til det ytterste, og landet har igjen bedt om hjelp fra EU. Når EU forhåpentligvis får på plass en operasjon, omtalt som «Frontex Plus» bør Norge bidra.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag