Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lars Gullestad

Slik holder du deg frisk i jula

Julen er høytid - også for sykdom. Det er mange sosiale samlinger og høysesong for flere sykdommer. Her er noen råd som minimere sannsynligheten for å bli syk.
Det er ekstra kjedelig å bli syk når det er jul. 
Det er ekstra kjedelig å bli syk når det er jul.  Foto: Istock

1. God håndhygiene

Det aller viktigste du kan gjøre for å unngå smitte er å alltid vaske hendene dine før du spiser og når du kommer hjem. Smitte kommer ofte fra hendene dine, så har du god håndhygiene er mye gjort.

Det er også lurt å tenke på hvordan du bruker hendene dine. Er du en som har hendene dine mye i fjeset og ved munnen er det større sannsynlighet for smitte. Jeg anbefaler å holde fingrene vekk fra nese, munn og øyne, og vask hendene ofte!

2. Sov godt

Det er mange studier som viser effekten av søvn, og flere er enig i at under syv timer søvn hver natt øker risikoen for å bli syk og forkjølet. Underskudd på søvn er ikke bra for kroppen og du blir mindre motstandsdyktig mot smitte.

Gode timer i senga er viktig for å holde seg frisk og lade batteriene, ikke prioriter bort søvn i hektiske perioder, da gjør du deg fort en bjørnetjeneste. Nok søvn styrker allmenntilstanden og immunforsvaret ditt og du vil også takle sykdom bedre om du likevel skulle bli syk.

Holde deg frisk i jula sånn at du kan bruke tiden på det som betyr mest. 

3. Spis variert og sunt

Det er flere faktorer som påvirker immunforsvaret ditt, hva du spiser spiller også direkte inn. Jeg anbefaler deg å følge nasjonale retningslinjer ved å spise sunt - mye frukt og grønnsaker. Selvfølgelig skal man også kunne kose seg i adventstiden og i julen, men sørg for at du også får i deg nok frukt og grønnsaker.

Nordmenn skal også være ekstra obs på D-vitamin lageret nå på vinteren med lite sol. Kom deg ut i dagslys når du kan. Det er lurt å ta tran og spise mat med mye D-vitaminer. Har du for lite D-vitamin i blodet er du mer utsatt for infeksjoner.

Bruk vann som tørstedrikk! Det er mye søtt og godt i julen, husk å fylle på med nok vann.

4. Hold deg unna smittebærere

Ofte kan man unngå å henge med de som er syke, da minimerer du risikoen for selv å bli syk. Ta selv ansvar for andre ved å ikke gå i sosiale lag når du eller barna er syke, du kan fort ende opp med å være årsaken til at andre får en kjip jul med sykdom.

Er du sammen med folk du tror fortsatt kan være smittebærere må du i alle fall bruke antibak og vaske hendene ofte med såpe.

5. En god latter

Din mentale tilstand påvirker ditt immunforsvar mer enn du tror. Det er ikke tull at en god latter forlenger livet.

6. Trening er svært viktig

Mange trener på grunn av visuelle grunner, og for å være fysisk sterk. Men kanskje den aller viktigste grunnen til å trene er faktisk psyken din, mennesker med depresjon vil alltid bli anbefalt å trene. Kroppen vår er skapt til bevegelse, men livsstilsendringer de siste årene har ført til alt for mye stillesitting. Beveg deg der du kan, har du valget mellom heis og trapp velg trappen - du må være bevisst på å få nok bevegelse i hverdagen din, og kom deg ut i frisk luft og se solen om du kan. Med trening og bevegelse kommer bedre mental helse, humør og vektkontroll - og du er bedre rustet mot smitte.

7. Vaksiner deg

En av de sykdommene som har høysesong i julen er influensa og forkjølelse. Influensa kan du vaksinere deg mot, og har du enda ikke gjort det er det ikke for sent.

Du får satt vaksinen hos fastlegen din, eller hos private aktører. Lagrene begynner å tømmes, så ikke vent for lenge.

Av og til er det likevel ingen forholdsregler som hjelper og du blir syk. Det er dessverre ikke stort du kan gjøre da. Kroppen vil trenge ro og hvile, for da er det større sjanse for at du kommer deg fortere.

Det er mange røde dager i julen og stengte apotek så sørg for at medisinskapet er fylt opp med det du trenger som smertestillende, Kleenex og nesespray til deg og eventuelt barna.

Håper du slipper både influensa, forkjølelse og omgangssyke i julen.

Riktig god jul!

Hilsen LegeLars

Medisinsk ansvarlig og lege i Eyr - legene på mobil
Fastlege og daglig leder hos Colosseumklinikken

Er det noe du ønsker at jeg skal skive om i denne spalten? Send en e-post til hei@eyr.md så er det kanskje ditt spørsmål jeg blogger om neste gang.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).