*Nettavisen* Nyheter.

Øl i sykkelkurven og litt Frp-standup

Noe som aldri slutter å fascinere meg er den evinnelige tendensen til å fråde rundt i kommentarfeltene med argumenter kastet ut i caps lock. Ja, for alle del, det er ikke noe i veien med å kritisere de grønne og den nye byregjeringen. Det er ingenting i veien med å være skuffet. Det er ingenting i veien med å surne.

Det jeg derimot finner merkelig er hvor mange som raser i vei før de har sjekket fakta, og hvordan så latterlig mange ikke klarer å holde diskusjon og egen argumentasjon på et saklig nivå. Det er rett og slett utrolig hvor mange som klager på at Lan Marie Nguyen Berg tok taxi og som skriker opp om at "HAH! Hu ska gjørra det ulovlig med bil i Oslo, men å ta taxi skal a! HYKLER!" I fullt alvor; kan dere ta et solid magedrag, en liten hvetebolle, en real realitetsjekk og roe ned et hakk eller tjue?

Som både Berg, og partiet forøvrig, har presisert til det kjedsommelige regnes taxi som kollektivtransport. Kollektivtransport skal ikke fjernes. Det er også selvsagt at bedrifter vil kunne få levert varer, akkurat som at det i i alle eksisterende gågater naturligvis gjøres unntak for varetransport. Enkelte presterer å lire av seg at syke må fraktes med hest og kjerre til sykehuset. Virkelig? Selvfølgelig skal ambulanser få kjøre dit de må, akkurat som utrykningskjøretøy får kjøre i Karl Johan i dag hvis det er nødvendig.

Også varehandelstanden kan se frem til et bilfritt by-sentrum. Jeg ble i går tipset om podcasten Valebrokk & co hvor forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk Institutt (spesialfelt: kollektivtransport og byutvikling) intervjues. Hun kan fortelle at de nylig har gjort en stor litteraturgjennomgang for Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Kort fortalt er konklusjonen at det å gi mer plass til folk genererer flere besøkende og dermed økt handel. Et eksempel på dette er at Torggata, etter at den ble ble bilfri, har hatt en økning på 111% i antall folk i gata. Et annet eksempel er at Karl Johan, etter at nedre del av gaten ble bedre tilrettelagt for folk, har hatt en økning på ca. 90% i antall folk i gata (kilde: podcast linket til ovenfor).

Jada, det er veldig hipt å rase om bilfritt sentrum om dagen. La oss bare, for moro skyld, trykke på pauseknappen og lytte til Tennøy et lite øyeblikk? Og la det øyeblikket være når hun arresterer kritikere som uttaler seg uten å ha lest byrådserklæringen? Den byrådserklæringen som sier, sort på hvitt, at det fortsatt skal være buss, taxi og varetransport innenfor ring 1.

En ting er når den allmenne kommentarfeltskribent hisser seg opp uten å ha lest seg opp, en annen ting er når en Frp-topp gjør det samme. Da blir det rett og slett komisk. Når Kallmyr hyler opp om at pubene ikke kan få ølen servert på sykkel viser han seg som en lat politiker som ikke gidder å lese seg opp. Han fremstår som en som kun er ute etter å slenge dritt, og da ved å benytte seg uintelligent argumenter uten rot i virkeligheten. Det er jo litt morsomt at Kallmyr viser til at pubene kommer til å slite, når det er nettopp serveringssteder som får best utbytte av bilfrie gater pga større og hyggeligere uteservering? Han, og de andre hissigproppene, burde sjekket fakta før han kaller forslaget for komisk og latterlig. Om ikke annet, så for å ikke fremstå som så komisk og latterlig selv.
Et bilfritt sentrum innenfor ring 1 vil ramme veldig få på en negativ måte. Så få at jeg syns de kan tåle det å parkere i parkeringshusene som ligger langs ring 1, og sette pris på at de nå bidrar til en sunnere by, et sunnere land og en sunnere verden. Heia dere med bil som nå med glede lar den stå!
Bildet under er hentet fra Oslobilder og viser biltrafikk i Folketeaterpassasjen, desember 1962. Nå er stedet fullt av restauranter, skjenkesteder og folk. Funker for meg.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.