*Nettavisen* Nyheter.

Bilavgifter i riktig retning

Politikerne viser godt skjønn i forslaget til neste års Statsbudsjett. Endringene gir kun moderate avgiftsendringer for de aller fleste biler og budsjettet tar inn over seg allmenn kunnskap om miljøpåvirkning. Samtidig gir budsjettet et tydelig signal om i hvilken retning Regjeringen ønsker at bilmarkedet skal bevege seg. Regjeringen fortjener ros.

Som styringspolitisk virkemiddel gjør budsjettet jobben. Alle vet nå fremover i hvilken retning avgifter på ulike miljøgasser som CO2 og NOx vil utvikle seg. Kritikerne vil hevde at dette er en tverrvending og helt motsatt av det synet som ble innført i 2007. Jeg synes tvert imot regjeringen fortjener ros. NOx er svært uheldig for lokal forurensning. Jeg velger derfor å se det slik at Regjeringen tar grep og legger en liten avgift på denne gassen. Dermed signaliserer de i hvilken retning avgiftspolitikken vil utvikle seg fremover, og det kan ikke være feil. Tvert imot. Samtidig ser vi også at de reduserer avgiftene på motoreffekt (hestekrefter). Det har en samlet bilbransje lenge ønsket at de skal gjøre.

Det som er viktig fremover er at de fortsetter å være tydelige i sine signaler.

Hel-elektriske biler har lenge vært fritatt for engangsavgift og for mva. I tillegg har de en rekke andre incentiver som at de kan kjøre i kollektivfeltet, parkere gratis på kommunale P-plasser, halv firmabilbeskatning på brukers hånd, osv. Disse incentivene kommer helt sikkert ikke til å være evig, men vi vet lite om når de vil fases ut. Kuttes de brått vil vi få en bråstopp i salget.

Jeg vil oppfordre politikerne til å gi signaler og forutsigbarhet her også. Kanskje kan de lære noe av Norges Bank som guider renteutviklingen. De har sine faste rentemøter. I tilegg til eventuelt å sette opp/ned renten på disse møtene forteller de markedet hva de planlegger å gjøre i tiden fremover. De offentliggjør en rentebane som forteller markedet hva de sannsynligvis vil gjøre med renten fremover i tid. Hva med å gjøre noe tilsvarende med for eksempel elbil-incentivene? Si at om tre år så vil de halveres og om seks år så vil de fjernes helt. For eksempel. Da vil kunder og marked tilpasse seg automatisk.

Jeg er ikke politiker, men etter det jeg kan skjønne vil da politikerne få en enda bedre styringseffekt inn i avgiftspolitikken. At ting aldri utvikler seg helt som forventet og at Stortingsflertallet kan endre seg underveis er ting vi kan leve med. Norges Bank treffer aldri helt med rentebanen sin de heller.

Når vi ser på effekten det foreslåtte Statsbudsjettet har på bilavgiftene er det viktig å ha det store bildet i hodet. Fordi det er noen pussige effekter.

I det store bildet ønsker Regjeringen å gjøre dieselbiler litt, men bare litt, dyrere. Det oppnår de på motorsvake dieselbiler, mens det kan skje at motorsterke dieselbiler får lavere avgift. Dette fordi avgiften på motoreffekt er redusert. Slik bilbransjen har ønsket.

Et par eksempler kan klargjøre. En Peugeot 5008 1,6 Hdi med 112 hk motor får en avgiftsøkning på ca. 6000 kroner, mens den samme bilen med dieselmotor på 150 hk, får 3000 kroner lavere avgift, til tross for at den slipper ut mer av både NOx og CO2. Personlig har jeg ikke problemer med det. Jeg har heller ikke problemer med at en svært motorsterk bil som Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic får ca 125.000 kroner lavere avgift av samme grunn. Enkelt sagt selges det så få slike biler at i det store regnskapet gir det null effekt. Og vi skal heller ikke glemme at en Porsche Cayenne fortsatt har en engangsavgift på over en million kroner.

Så er det plug-in hybrid bilene, også kalt ladbare hybridbiler eller elbiler med rekkeviddeforlenger. Mange mener at dette er fremtidens biler. De er miljøvennlige og relativt bruksvennlige. De har stått på agendaen lenge, men ikke eksistert så mange andre steder. Først nå begynner det å skje noe og både Opel og Toyota lanserer modeller, med henholdsvis Ampera og en ny Prius. LeasePlan har inngått samarbeidsavtaler med begge bilprodusentene, vi vil lære og vil aktivt gjøre det som er riktig, sett fra et miljøståsted.

Til det trenger vi forutsigbarhet. Det første signalet kom i forslaget til Statsbudsjett. Disse bilene vil få en lavere engangsavgift enn vanlige biler. Jeg tror også at den retningen som budsjettet gir vil videreføres. Så skulle vi som sagt gjerne sett at politikerne var enda tydeligere på fremtiden og kanskje tok seg en tur bort i Norges Bank for å plukke opp noen tips for hvordan å bli bedre på dette.

Mange i bilbransjen har den siste uken, basert på lekkasjene, kritisert politikerne for å føre en uforutsigbar avgiftspolitikk som på lang sikt svekker miljøarbeidet. Sett med våre øyne virker det som om typen kritikk henger sammen med hvilke bilmodeller den enkelte bilimportøren har i porteføljen. En problemstilling vi i LeasePlan heldigvis slipper unna all den tid vi er merkenøytrale.

Jeg og mine kollegaer er ikke enige i kritikken Regjeringen har fått for bilavgiftene. Regjeringen kan kritiseres for å ha vært på ville veier ved at de i 2007 gjorde dieselbiler relativt sett så rimelige at det nå nesten ikke selges annet. Nesten 8 av 10 solgte biler er diesel. Med de konsekvensene det har fått for lokal forurensning. Men selv om de har vært på ville veier tidligere, så går de nå i riktig retning. Det kan de da ikke kritiseres for. Vi synes forslaget til Statsbudsjett for 2012 er et konstruktivt budsjett med moderate endringer i riktig retning for bilavgiftene.

Sigbjørn Johnsen og resten av Regjeringen fortjener ros.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.