RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

Blir askegrått den nye motefargen?

Brun er på full fart inn i LeasePlan-flåten, og noen elleville sjeler kjører rundt i hvite biler denne våren. Det er en stor sjanse for at disse har kjøpt en Volvo, at de skulle ønske det var en crossover og at det burde vært en hybrid.

Farger er ofte tema nummer en når moteeksperter diskuterer vårens trender. Og for de som ikke har fått det med seg: Denim, blonder, etnisk miks og en sporty look er veldig riktig akkurat nå og kanskje i mang måneder fremover. Det er faktisk også svart og hvitt - og ikke bare når det gjelder klær.

Ukens dukkert i databasen forteller at også LeasePlan sine kunder har fått med seg at disse to klassiske sjakkfargene gjør seg på bilen. Basert på de bilene som ligger til bestilling akkurat nå kan jeg se at 36 prosent av dem er sorte. 3 prosent av dem er hvite, noe som er ganske mye siden vi lenge har anbefalt folk ikke å kjøpe denne fargen, mens 19 prosent er grå, 17 prosent er sølv og 12 prosent er blå. Brun og bronse vil det også finnes 3 prosent av når disse bestillingene er levert, og hvis vulkanutbruddet på Island ikke snart gir seg, regner vi med å levere en del askegrå biler ut over sen vår og tidlig sommer.

Hvis vi flytter oss fra vår egen flåte til landet som helhet, og bruker tall fra OFV, er Volvo er nå det 4. største merket etter et sterkt år i fjor. På plassene foran ligger Toyota, Volkswagen og Ford – og så langt i år har Ford et forsprang på bare 10 biler. En av de modellene som bidrar til pene tall i statistikken er XC60, og det blir spennende å se hva som skjer når S60 kommer til høsten – og stasjonsvognutgaven V60 i 2011.

Det er ikke alltid like lett å vite hva som er en SUV og hva som er en "crossover" – og begrepet ble sannsynligvis skapt fordi bransjen så at SUV'ene holdt på å bli politisk ukorrekte. Men hvis vi er snille og kjøper produsentenes egne definisjoner, må er det tydelig at crossover er et segment i vekst, der det stadig dukker opp nye modeller. Nissan Qashqai klatrer fra en 6. plass på salgsstatistikken i 2009 til en 4. plass så langt i år. Toyota Urban Cruiser går fra 18. til 13. og Peugeot 3008 har gått rett inn på 7. Stalltipsene for 2010 sier at det lønner seg å følge med på både Skoda Yeti og den kommende Mitsubishi ASX.

Miljøbevissthet har vært en trend lenge og mange av dieselbilene i LeasePlan-flåten har så lave CO2-utslipp at de fortjener betegnelsen "miljøbil". I fjor tok imidlertid også salget av hybrider av, og i praksis snakker vi da om Toyota Prius. På tross av en del motbør i media, mildt sagt, ligger den nå på 8. plass på salgsstatistikken og har allerede passert mer enn halvparten av fjorårssalget. Her er det åpenbart også rom for konkurrenter, og denne trenden og dette markedet følger vi med stor spenning.

Det er to andre trender som også er ganske åpenbare. Den ene er sikkerhet. Enten det dreier seg om parkeringsassistenter, dødvinkelvarsling, GPS'er som bare gir deg lyd når bilen ruller eller fremtidens førerløse biler, finnes det få grenser for hva som er interessant når ny bil skal handles inn.

Og så kommer du selvfølgelig ikke utenom den generelle miljøtrenden. Vi så at hybridene (Prius) har tatt en enda litt større markedsandel. Samtidig blir det stadig mer populært, både å kjøre og å profilere seg med en skikkelig kompakt firehjuling, enten el-basert eller med et lavt forbruk og et særdeles knapt utslipp. Senest i forrige uke sto flere samfunnstopper frem som kompakt- og elbilentusiaster, blant annet Rune Bjerke i DnB NOR, og når selv Aston Martin jobber med en kompakt utgave av sine supersportsbiler, skal det godt gjøres å ikke være enig i at noe er på gang.

God vår!

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.