RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

Det er lett å unngå bruktbilfellen

Alt for mange bruktbiler i Norge blir kjøpt i blinde. Dermed blir noe som burde være relativt trygt, en risikosport. At flere enn 30 prosent ikke underskriver noen kontrakt gjør ikke saken bedre. Men det er ikke nødt til å være sånn.

LeasePlan i Norge og i verden selger titusenvis av bruktbiler hvert år. Vi selger dem direkte til oppkjøpere - som ofte tar en eller flere biler usett. Og fordi vi har hatt ansvaret for disse bilene fra de var nye – og gjort en sluttavregning og vurdering sammen med kunden – vet vi mye både om den enkelte bil og om det å kjøpe brukt generelt.

Forbrukerrådet undersøkte for en stund siden hvordan nordmenn kjøpte bruktbil. Resultatene var ikke spesielt oppløftende.

  • Mange kjøper rett fra nett, uten å ha sett bilen først. Fra mitt ståsted er det den rene og skjære galskapen – men det er jo et fantastisk marked for alle som ønsker å gjøre en rask gevinst på en bil de ikke får solgt på annen måte.
  • Bare to av tre bruker kontrakt når de kjøper bil, nok en tabbe som gir selgeren, uansett om han er ærlig eller uærlig, gode kort på hånden.
  • Og alt for få sjekker heftelser, tilstandsrapport, servicehefte og annen tilgjengelig informasjon for de ikke skriver kontrakt og kjøper bilen.

Selv om denne informasjonen er interessant fordi den viser at det er kjøperen, ikke bruktbilselgeren – eller for den saks skyld bilen – som er den store risikofaktoren i et slikt kjøp, er det samtidig deprimerende lesing. Særlig fordi vi ser, med utgangspunkt i vår erfaring, at det ikke skal veldig mye til for å flytte seg fra kategorien bevisstløs bruktbilkjøper til kategorien trygg bruktbilkjøper.

Kan du lite om bil og har få venner i nærheten å støtte deg på, tror jeg det beste rådet jeg kan gi er, å kjøpe fra noen som ikke har råd til å lure deg. Det gjelder spesielt når du kjøper eldre biler. LeasePlan er et godt eksempel; den viktigste grunnen til at oppkjøpere betaler for våre bruktbiler – ofte uten å ha sett dem på forhånd – er at vi ikke har råd til å tabbe oss ut, og at hvis vi mot formodning skulle komme til å gjøre det, så rydder vi opp etter oss. Det samme gjelder for merkeforhandlere og andre bruktbilforhandlere som baserer seg på et godt rykte.

Bare så det er sagt: Jeg anbefaler ingen enkeltpersoner å kjøpe bruktbil usett. Grunnen til at det kan skje når LeasePlan selger sine biler, er at det dreier seg om en handel mellom to proffe parter som ofte har handlet sammen i mange år. Med andre ord, helt motsatt av de fleste bruktbilkjøp.

I den sammenheng er det også interessant å merke seg at folks tillit til bruktbilforhandlere ikke er særlig høy, et sted mellom politiker og journalist, samtidig som kjøperen har flere rettigheter og bedre beskyttelse hvis han kjøper fra en forhandler enn fra en privatperson.

Kjøper du bil privat eller fra en aktør du ikke kjenner så godt, kan det være et poeng å gå for et kjøretøy som fortsatt har noe igjen på nybilgarantien. Den har til nå vært tre år for de fleste og noe lengre for en del andre. Nå er imidlertid 5 år i ferd med å bli en standard i bransjen, noe som i praksis betyr at du lettere kan kjøpe bil med en liten forsikring med på kjøpet.

Å ikke sjekke tilgjengelig informasjon om bilen du skal kjøpe, er en annen ting som faller inn under kategorien dumt. Heftelser er en ting – og en dyr ting hvis du får en med på kjøpet – servicehefter og tilstandsrapporter er en annen. Noen ganger kan det også være en trygghet å få utarbeidet en egen tilstandsrapport eller kjørt bilen innom en teststasjon, men da skal du huske et en generell test også fanger opp all normal slitasje og kanskje skaper et inntrykk av at bilen er i dårligere forfatning enn den reelt sett er.

Til slutt finnes det også en del kjente feil og svakheter ved de fleste biler som det er lurt å vite om, spesielt om bilen er utenfor garantiperioden. I denne sammenhengen er bilnorge.no en god ressurs der de både tester bruktbiler og har lagt ut en rekke gode råd om hva det er viktig å huske på.

Her er en sjekkliste som jeg ville ha brukt, særlig hvis jeg skulle kjøpt en bil privat over nettet (jeg ville aldri kjøpt bil privat over nettet, funnet den ja absolutt, men ikke kjøpt):

  • Sjekk om prisen er inklusive eller eksklusive omregistreringsavgift
  • Les eksisterende eller få laget en tilstandsrapport eller kjør bilen innom en teststasjon – men husk at disse også finner mange feil som du må regne med på en brukt bil
  • Sjekk serviceheftet. Hvis bilen nettopp har vært på stor service, er det en ekstra trygghet. Hvis den snart skal på stor service, representerer det en potensiell stor utgift.
  • Undersøk dekkene. Hvis det er sommerdekk på bilen når du kjøper den bør du forsikre deg om at vinterdekkene faktisk er i god stand og ikke må byttes.
  • Sjekk for heftelser – surt å kjøpe gjeld.
  • Privat kjøp har størst risiko og minst beskyttelse (det er Kjøpsloven som gjelder – i praksis har du ingen eller liten reell beskyttelse.)
  • Bruk kontrakt for bruktbilkjøp (http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/bilkontrakt) – og skriv inn ting dere har blitt spesielt enige om
  • Bruktimport – ikke alt som er standard i Norge, for eksempel varmeseter, er standard i utlandet – med andre ord dumt å ta det for gitt

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff