Det skal ikke koste å være normal

Litt riper i lakken og slitte dekk er helt normalt, og skal ikke trekkes fra bilprisen ved salg eller innlevering etter leasing. Men av og til er det greit å vite hva man regner som normalt og hva som faktisk skal koste penger.

I leasingbransjen heter det «påkost», men ordet høres ut som en slags økonomisk strafferegime som er utviklet for å plage bileiere eller leasingkunder når de leverer inn kjøretøyet - og det er ikke dekkende for hva dette handler om. I realiteten snakker vi om hva som er normal og hva som er unormal slitasje.

Den første kategorien skal ikke gi fratrekk i innleveringsprisen, mens den andre regnes som en kostnad som skal beregnes. Både når du leverer inn en leasingbil, eller selger din egen bil, kan det lønne seg å vite litt om hva som er hva – og hvordan man avgjør hvilke skader som reduserer prisen.

I LeasePlan har vi utviklet internasjonale regler for hvordan vi avgjør om en skade er normal eller unormal. Eksemplene nedenfor gir en pekepinn som du også kan bruke den dagen du selger din egen bil.

Normal slitasje: Riper i lakken som kan fjernes ved polering og som ikke gjør ny lakkering nødvendig.

Unormal slitasje: Riper lengre enn 100 mm eller flere riper på én del av karosseriet, og i tillegg riper som ikke kan fjernes ved polering og som gjør ny lakkering nødvendig.

Normal slitasje: Samtlige sommerdekk skal ha et mønster med minimumsdybde på 2 mm. For vinterdekk er tilsvarende minimumsdybde 4 mm.

Unormal slitasje Dekkskader på grunn av sammenstøt med fortauskant eller annen feilbruk (for eksempel sommerkjørte vinterdekk med nedslitte lameller).

Normal slitasje: Steinsprut på overflaten av frontlysene, tåkelysene eller blinklysene som ikke ødelegger glasset og dermed ikke skader lysets funksjon.

Unormal slitasje: Skader i frontlyset, tåkelyset eller blinklys som går gjennom glass eller gjennomsiktig materiale. Dette uavhengig av størrelsen på bruddet.

Normal slitasje: Setet viser spor av bruk, stoffet er tynnslitt og setet viser typiske slitasje som følge av at sjåføren går inn/ut av kjøretøyet.

Unormalt slitasje: Setet er skittent. Flekkene lar seg ikke fjerne ved vanlig rengjøring, eller setetrekket er revnet.

Normal slitasje: Holdere til ekstra tilbehør sitter i kjøretøyet. Telefoner eller handsfree-installasjoner har blitt fjernet med hull på siden av dashbord eller på siden av midtkonsoll.

Unormal slitasje: Tilbehør, telefoner eller telefonholdere har blitt fjernet og hullene er synlige på sjåførsiden eller passasjersiden. Det vil si hull på forside av dashboard eller midtkonsoll.

Å kjenne til hvilke kriterier kjøperen eller leasingselskapet legger til grunn når de verdivurderer bilen, gjør det enklere å vite hva man skal passe på i det daglige når man tar vare på bilen. Det er også et godt utgangspunkt i en forhandling, å vite at slitasje er et subjektivt begrep som må defineres fra situasjon til situasjon.

Og ikke minst kan det lønne seg å ha samme innstilling til denne delen av salgsprosessen som kjøperen sannsynligvis har: Det meste kan løses med noen felles retningslinjer og sunn fornuft. I bunn og grunn dreier det seg om å gi og ta – og hvis begge parter er litt fornøyde og litt misfornøyde til slutt, er det grunn til å tro at resultatet er riktig.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag