*Nettavisen* Nyheter.

Døende bilmodeller lever gode liv

I bransjen kaller vi biler som er på vei ut av produksjon for «runout-modeller». Ordet har en negativ klang, men i realiteten snakker vi om et potensielt godt kjøp.



Jeg må advare med en gang: Denne bloggposten er ikke skrevet for dem som velger bil utelukkende med hjertet.



For det er helt klart en gruppe mennesker der ute som bruker mye tid på å surfe på nettet, lese magasiner og å følge et knippe blogger, der informasjon om de nyeste modellene er ettertraktet stoff. Bilentusiasten vil alltid gå for det siste og sånn kommer det alltid til å være.



Men for oss andre; her er noen tanker om hvorfor vi ikke skal avskrive runout-modellene sånn uten videre.



Det er ikke sånn at fabrikkene på død og liv vil avslutte produksjonen så fort som mulig, selv om de har en ny modell på trappene. Tvert imot, de vil utnytte den erfaringen og kompetansen de har brukt tid på å opparbeide seg i produksjonslinjen, så lenge som mulig. På den måten drar de ned utviklingskostnadene på den modellen de er i ferd med å innstille produksjonen av, selv når de selger den billigere og billigere.



Og det er typisk noe som skjer når en modell er på vei ut og en annen på vei inn: Kampanjeprisene dukker opp. Forhandlerne skal gjøre gulvet klart til nyhetene og den eldre modellen selges billigere og med en mengde ekstra utstyr for å gjøre den enda litt mer attraktiv. Det er et godt argument for at man ikke skal avskrive disse bilene, selv om en mer spennende arvtaker står klar i kulissene.



Kjøper du en runout-modell kjøper du også en bil som har vært testet i all verdens sammenhenger, som du kan få detaljert informasjon om og der andre eiere ganske sikkert har delt sin erfaring på Internett helt siden modellen var ny.


I tillegg vet verkstedene det mest om hva som kan gå galt og hvordan det skal fikses, og det kan du ganske sikkert kapitalisere på.



Den største x-faktoren knyttet til en runout-modell, er sannsynligvis bruktprisen. Det er alltid en fare for at bilen du nettopp har kjøpt, faller i verdi når den nye modellen lanseres. Vår erfaring tilsier dette. Samtidig er det viktig å huske på at det kommer til å ta lang tid før det dannes et bruktmarked for de nye bilene. Vi snakker med andre ord om et prisfall, men neppe et dramatisk dropp og ikke et veldig tungtveiende argument for ikke å vurdere bilen.



Et lite dypdykk i databasen fra 2005, da den nye Volkswagen Passat ble lansert, bekrefter for eksempel den nye holder seg bedre i pris, men forskjellen er liten, bare 1-2 %. Men for å komplisere det enda litt mer; dette er forhold som kan variere mellom forskjellige merker, og det er umulig å gi et fasitsvar på hva slags prisutvikling man kan forvente seg i bruktmarkedet.



Som de fleste vel har fått med nå: Jeg synes det er fornuftig å vurdere å kjøpe en utgående modell fremfor å hoppe rett på den nye, når valgmuligheten er der. Det er ikke det samme som at det ikke finnes rasjonelle argumenter for også å vurdere den nye. Husk for eksempel at en ny bilmodell ikke nødvendigvis blir dyrere enn den gamle, slik det gjerne var før i tiden. Spesielt dersom den nye modellen har lavere forbruk og dermed lavere CO2-utslipp enn den gamle, kan lavere norsk engangsavgift bidra til at den ferske modellen faktisk får en lavere listepris. Da må du forsikre deg om at det utstyret som er inkludert i run-out modellen er viktig for deg, at det ikke har blitt standard på den nye eller at du får en rabatt som monner.



Og litt apropos, sånn helt til slutt: Vi lever i økonomisk turbulente tider, og i bilbransjen har vi en stund kunnet snakke om faren for at det vil dukke opp runout-bilmerker ? ikke bare modeller. Toyota taper penger for første gang på nesten 60 år. GM, og dermed også Saab, snubler fra den ene redningspakken til den andre og fjorårets desembermåned var den dårligste i manns minne ? bokstavelig talt. Og hva skjer hvis en av gigantene faktisk går over ende?



Bilfabrikantene har gjennom årene brukt milliarder av kroner på å bygge opp spesifikke merkevarer, tilpasset segmenter i bilmarkedet. Jeg tror, uten at det er mulig å være helt sikkert, at disse merkevarene er for verdifulle til at noen frivillig velger å gi dem opp. Det er ikke det samme som at GM ikke kan gå konkurs - for et par dager siden varslet de nye 6 milliarder dollar i tap ? men noen kommer til å videreføre bilmerket og å ta vare på investeringene som er gjort. I GM sitt tilfelle snakker vi om Fiat, som ønsker å ta over virksomheten i hele verden, med unntak av USA, for den nette sum av null kroner.



Får de det til, har jeg liten tro på at de kommer til å bygge ned merkevarene som i realiteten utgjør en stor del av det som er igjen av verdi i selskapet.



Snarer tvert imot, de vil overta for å satse. Og da er det med andre ord ingen grunn til å fortvile, om du sitter med en Opel eller en Saab i garasjen!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.