RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

En forskjell som betyr noe

Gjennomsnittsalderen på bilene i Norge har gått opp fra 10,2 til 10,3 år. Årsaken, tror mange, er den uavklarte situasjonen rundt vrakpanten. På tide å ta en beslutning?

Å diskutere vrakpanten blir det raskt politikk av. Da beveger jeg meg ut i et landskap der jeg strengt tatt ikke har lyst til å være. Som markedsdirektør i LeasePlan er jeg styrt av mantraet om «kundens beste» - som heldigvis faller sammen med det som tjener resten av næringslivet og samfunnet.

Men du er faktisk ikke nødt til å være politiker for å ha en velfundert mening om det mange mener er et politisk virkemiddel, men som jeg først og fremst tenker på som sunn fornuft. Vrakpanten, selv på det nivået den er i dag, har både en sikkerhets- og miljødimensjon. Spørsmålet er om vi ikke kunne ha tatt ut enda mer av disse fordelene, ved å øke panten til et beløp der den faktisk betyr noe i nybilregnskapet.

Tyskland og England har begge økt vrakpanten betydelig det siste året. I England er de 2000 pundene du får for en bil som er over ti år gammel, et midlertidig tiltak, og har ført til en økning i nybilsalget på over 35 000 biler. I Tyskland har de innført pant på 22 000, med det resultatet at Peugeot har solgt 80 prosent flere biler i år enn i fjor, mens det tilsvarende tallet for Opel er 30 prosent.

Både Tyskland og England har egen bilproduksjon, og vrakpanten i disse landene er en del av en større stimuluspakke satt sammen for å motvirke effekten av den økonomiske krisen. Men også i Norge ville vi sett en bransjeeffekt av at eldre biler blir tatt ut av sirkulasjon og erstattet med nye.

Miljøeffekten av å fornye bilparken er det vanskelig å argumentere seg bort i fra. Selv om det kanskje er først det siste året det har skjedd veldig spennende ting innen CO2-reduksjon for biler, er det hevet over tvil at de neste årene vil representere store fremskritt. Da er det et poeng å bidra til at bilistene bytter fra gammel til ny teknologi.

I Sverige har de nettopp regnet ut at hvis alle biler produsert før 1989 ble fjernet fra veiene, så ville det representert en CO2-gevinst på 7 prosent og en redusert samfunnsutgift på 11 500 per bil.

Da sitter du plutselig igjen med ganske mye penger som du kan bruke til å stimulere elbilkjøp for. Nå har jeg selvfølgelig også fått med meg at miljøvernminister Erik Solheim før sommeren sa at dette ikke blir noe av nå. Han venter på familievennlige elbiler med enda mer moderne teknologi, og det er ikke vanskelig å se at han har et poeng.

Samtidig er det noe med at jo flere elbiler som blir solgt, jo mer penger får produsentene til å forske frem enda bedre modeller som igjen blir enda mer etterspurt i markedet. Da er kanskje Senterpartiets Liv Signe Navarsete på rett spor når hun vil knytte en relativt høy vrakpant, inntil 40 000 har det vært snakk om, til utslippsnivået på den nye bilen. Jo lavere utslipp, jo mer penger får du i vrakpant. Kjøper du elbil og kan skilte med nullutslipp, scorer du med andre ord full pott - og stimulerer elbilindustrien samtidig. Da varer det kanskje ikke så lenge før også Solheim er med på opplegget.

Så handler dette selvfølgelig også om sikkerhet. At nyere biler er sikrere enn eldre, er hevet over tvil. For hver nye generasjon er det gjort fremskritt som i beste fall kan redde liv.

Den svenske undersøkelsen jeg referer til ovenfor, som har regnet på et trafikkbilde utelukkende bestående av biler produsert i 1989 eller senere, anslår rene innsparinger for samfunnet på 10 milliarder svenske kroner i året. Hva dette representerer i spart lidelse, sorg og smerte kan vi bare spekulere i, men hvis det hadde eksistert et måltall på disse verdiene, ville det blitt høyt.

Selv om Erik Solheim har forsøkt å gi en avklaring på spørsmålet om økt vrakpant for de rød-grønne sin del, er usikkerheten fortsatt like stor - regjeringskollega Navarsete foreslår den nevnte vrakpanten. I tillegg har Høyre og Frp har kjørt denne saken i Stortinget, og det Høyre og Frp som er den sterkeste utfordreren til den sittende regjeringen i høsten valg.

Uansett hvem som sitter i regjeringskvartalet etter valget, er det å håpe at de kommer med en rask avklaring, uansett hva den blir. Hvis ikke risikerer vi at bilene neste år i snitt er 10,4 år gamle, og at alderen fortsetter å stige.