RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

En løsning eller en modell?

Mens store deler av næringslivet har løsningsfokus og tenker funksjonalitet og risikospredning, er det fortsatt enkeltmodeller, farge og status som styrer valget av firmabil hos mange.

Dagens tema er løsninger; ikke bare som et tiltak som tilfredsstiller et behov, men som en måte å tenke på. Og et fint utgangspunkt for tankerekken er en av de mest solgte varebilene i Norges gjennom tidene: Toyota Hiace.

Denne Toyota-modellen er blant de mest populære varebilene som noen gang har rullet på norske veier. Siden lanseringen i 1967 er det solgt 110 000 enheter av totalt fem forskjellige modeller, bruktimport ikke medregnet. Bilen har sannsynligvis vært en pengemaskin for Toyota og verksteder rundt om i landet, og et godt kjøretøy i varebilsegmentet for både næringslivet og privatpersoner. Dette pasjonerte og langvarige forholdet til denne modellen har vi for øvrig i dette tilfellet til felles med Finland og Irland.

Men i Europa kommer det til å bli stille – og har vel egentlig vært det en stund allerede. Spørsmålene om hvor vidt en ny modell var på trappene har ikke blitt skikkelig besvart det siste året, særlig etter at det ble klart at motoren i Hiace ikke klarer Euro5-avgasskravene som innføres 1. januar 2012. I slutten av januar i år kom den endelig dødsdommen; det kommer ingen ny motor som kan overta og det er ingen umiddelbare planer om en erstatningsmodell.

Selv om situasjonen også gjenspeiles i salgstallene – Toyota solgte drøyt 27 prosent færre Hiace i 2010 enn året før – regner Toyota med å selge 3055 Hiace i Norge i 2011  - en bil som ikke tilfredsstiller de kommende miljøkravene i EU og som kommer til å gå ut av produksjon.

At de enkelte bilprodusentene først og fremst er opptatt av sitt eget merke og sine egne modeller, er helt naturlig. Og fortsatt er det sånn at mange offentlige innkjøpere og flåteadministratorer i det private først og fremst er opptatt av enkeltmodeller, farge og status når de kjøper inn til bedriften. Kontrakter som binder kunden og leverandøren til én modell gjennom hele kontraktsperioden, kan raskt gi en homogen flåte, med for mange biler av samme merke og modell.

Går du til en merkeforhandler ender du mest sannsynlig opp med en løsning som passer denne best. Å tenke løsningsfokusert betyr på mange måter å sette prosessen på hodet; går du til en rådgiver, som for eksempel LeasePlan, er det dine behov som står i fokus, rett og slett fordi vi kan levere det meste og ikke er begrenset av enkeltmerker og modeller. En rådgiver vil starte med en  behovsanalyse, vurdere risiko knyttet til et valg og så ta en beslutning basert på en multibrand-tilnærming. Kunnskap om utviklingen i bransjen og hos de enkelte produsentene er en viktig del av beslutningsgrunnlaget i denne prosessen, rett og slett fordi løsningen skal gi den beste kombinasjonen av økonomi og funksjon i hele kontraktsperioden.

I en slik prosess ville man sett og forstått utviklingen knyttet til Toyota Hiace og tatt dette med i beregningen ved inngåelse av kontrakter som ofte går flere år fremover i tid. Og alternativene er flere. LeasePlan vet dette, fordi det er sånn vi har drevet i over 20 år. Derfor vet vi også at bildet i norsk næringsliv ikke er sort/hvitt; mange vet at hvis de er bundet opp i en leverandør og en modell så er det vanskeligere å se mulighetene. De som tenker løsning fremfor produkt og i tillegg bruker en rådgiver med oversikt i markedet, vil se at mulighetene er mange.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff