Energigivende samarbeid

Hvis el-biler skal bli et reelt alternativ for bedriftsmarkedet, er vi nødt til å tenke kostnader, funksjonalitet og lønnsomhet. Da må flere enn bilprodusentene slå seg sammen og samarbeide.

«Hvis vi ikke deler teknologi og arkitektur vil det ta mye lenger tid før el-bilene slår igjennom enn noen av oss ønsker,» sa viseadministrerende direktør Herbert Demel i verdens største bilindustrileverandør, Magna International. Og han burde vite hva han snakker om; Magna leverer alt fra enkeltdeler og systemer til ferdige biler direkte til merkevareforhandlerne. Demel jobber med innovasjon og teknologi til daglig, og vet at det er samarbeid som gjelder hvis målet er å sette fart på utviklingen.

Og han har helt rett. Ikke bare er det lønnsomt for oss andre aktører i bransjen å tenke synergieffekter og verdier knyttet til deling av kunnskap. Vi har også en plikt til å være med å ta regningen som bilfabrikantene - og til slutt selvfølgelig bilistene - ellers ville ha sittet igjen med alene.

På konferansen «Automotive News Europe Congress» der Demel deltok, ble Toyota og Daimlers samarbeid med Tesla om batteriteknologi brukt som et godt eksempel. Norske «Think» fortalte også hvordan det indiske postvesenet var nysgjerrige på deres elektriske drivlinje (girkasse og drivaksel).

I forlengelsen av disse samarbeidsprosjektene er det også rom for andre typer konstellasjoner; Renault samarbeider blant annet med den italienske energileverandøren Enel, og LeasePlan har vært involvert i et prosjekt der vi deltok sammen med bilprodusenter, kraftleverandører, forskningsinstitusjoner og en miljøorganisasjon.

I tillegg inngikk nylig LeasePlan nok en intensjonsavtale, denne gangen med PSA-gruppen, som eier Citröen og Peugeot, om å samarbeide om distribusjon av el-biler. Fra før av har vi samme type avtale med Nissan-Renault og siden vi driver etter en uttalt flermerkestrategi, er vi alltid åpne for å samarbeide med enda flere. Vi og våre konkurrenter representerer en bred kanal inn i markedet, og det trengs når for eksempel Nissan Leaf, Mitsubishi I-MIEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, ny Tesla Model S, Ford Transit Connect, Tata Indica og Renault Kangoo og Fluence når markedet.

Leasingbransjen sitter dessuten på unike brukerdata om bedriftsmarkedet, der el-bil-utviklerne kan finne omfattende informasjon om behov, kjøremønstre, preferanser og etterspørsel. Denne kunnskapen bør ikke bare brukes i videreutviklingen av nye bilmodeller, men også når man tenker innovativt rundt tilleggstjenester og nye markeder knyttet til denne store gruppen bilister. Med en betydelig andel av firmabilmarkedet i Norge er det også mulig for LeasePlan å trekke ut tall og data som i mange sammenhenger vil være representative nok til at man kan ta beslutninger basert på dem.

Fordi el-bil-teknologien utvikler seg gradvis, vil det neppe være sånn at disse kjøretøyene passer for alle med en gang. Det er for eksempel mer sannsynlig at en stor bedrift, med mange ansatte og mye lokal kjøring i et område, vil kunne være en tidlig kunde på den nye Nissan Leaf som kommer rundt årsskiftet, enn det en undertøyselger på Vestlandet er. Samtidig kan vi gjøre erfaringer med våre kunder som bilprodusentene kommer til å ha nytte av når de utvikler modellen som undertøyselgeren kan kjøpe. Her er det med andre ord en sammenheng som bør utnyttes, samtidig som vi må ha vett på å gi gode råd til våre kunder, som alltid vil være nødt til å forsvare sine valg på et økonomisk grunnlag.

I det perspektivet er næringslivet enkelt å forholde seg til - på godt og vondt; Jobben deres er rett å slett ikke å tape penger. Men det betyr også at i det vi, sammen med resten av bransjen og alle andre som lar seg engasjere, kan levere gode nok biler, så er de der for å kjøpe - eller leie.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.