*Nettavisen* Nyheter.

Færre kjøper bil

Det å ha bil i tradisjonell forstand er blitt for brysomt for mange. Andelen bileiere falt i fjor, selv om bilsalget var på topp. "Convenience"-faktoren overskygger det meste i samfunnet og å eie sin egen bil er ikke nødvendigvis så bekvemt.

Bilsalget i fjor var svært godt og økte med over 4000 biler fra året før. Antallet som eier bilen selv holdt seg imidlertid konstant. Flere valgte å lease. Bruksgleden er viktigere enn eiegleden, er det forbrukerne viser oss med sine valg. Dermed går "bil" samme vei som mange andre produkter - i full fart nedover "bekvemmelighetsveien". Vi vil gjerne kjøre bilen, men er ikke i like stor grad interessert i å kjøpe den, eie den, låne penger til den og å selge den igjen noen år senere.

Bekvemmelighet selger

Flere mener altså nå at det er mer bekvemt å bare kjøre bilen, betale en månedlig sum for det, og så levere tilbake bil og nøkkel etter noen år. Ferdig.

Salater (!) har gått ned den samme veien tidligere. Ferdig vasket og oppskjært salat er nå i alle butikker. Mye annet også. Vaskede poteter. Tomater er i halvkilosposer så vi slipper å putte i pose selv, og det takeaway restauranter på hvert gatehjørne i byen. Nedlasting eller ren streaming av musikk er blitt standard hos mange. Mange tenåringer synes det å gå i butikken å kjøpe en CD er "helt fjernt". Skal de kjøpe musikk i fysisk butikk må det være vinyl og skikkelig retro. Min egen CD-samling samler støv.

Butikk behøver heller slett ikke være fysisk. Det kan mange ganger være mer bekvemt å handle på nett. Næringslivsorganisasjonen Virke meldte nylig at internetthandelen vokser mye sterkere enn de tidligere har trodd, og frykter for at noen av de fysiske butikkene går dukken.

I vår egen lille verden her i firmaet har vi tatt konsekvensen av det. Nå kan du lease bil fra kontorstolen din på leaseplango.no. Det er nytt av året. Vi ønsker å følge med i tiden, tenker jeg. Kunden bestemmer, og kunden roper "bekvemmelighet". Enten er vi med, eller så er vi ute.

Gjelder mange

I motsetning til alminnelig oppfatning at dette bare gjelder den såkalte "Generasjon Y" - som i dag er rundt 30 år - mener vi å se tegn på at det også gjelder "Generasjon X" - de som er født mellom 1965 og 1980. Da snakker vi en stor andel av bilkundene.

Biler tilsvarende nær 20 milliarder kroner ble leaset i stedet for å bli kjøpt i fjor. Det er en milliard kroner mer enn året før.

De som er kjent med Maslow's behovspyramide ser da at vi sitter på toppen av pyramiden. Selvrealisering er det som gjelder. Bruksgjenstander vil vi bruke, ikke så mye eie. Og der er vi ved kjernen. Den vanlige bilen som tar oss frem og tilbake på jobb og i barnehagen er for de fleste en bruksgjenstand, tror jeg. Retro-ting og samleobjekter er noe annet. Noen finner eierglede i en vinylplate, andre finner det i en 30 år gammel bil med forkrommede eikefelger, polert nøttetre og en motor som bare av og til starter.

Fordommer bremser

Når det fortsatt er mange - tross alt de fleste - som fortsatt eier sin rullende bruksgjenstand skyldes det mye at den vanligste bilen er "bruktbilen" og den er det ikke så lett å få på annen måte enn å kjøpe den. Så skyldes det litt skepsis. Leasingbransjen sliter med en del fordommer som for eksempel at det er dyrere å leie (lease) enn å eie bilen selv. Akkurat det har bladet Dine Penger sett nøye på og konkluderer med at det kan lønne seg å lease. Den artikkelen finner du her.

Lettest viktigst

Enda viktigere sett med mine øyne er det at leasing letter livet. Jeg vet jeg er subjektiv, men leasing og netthandel, gjerne i kombinasjon, er produkter som svarer på det kundene så tydelig viser de ønsker. Vi tror fremtiden ligger der, mer enn på å eie og på tvunget fysisk oppmøte i butikk.

Men det er håp også om du fortsatt vil eie bilen selv. En av GM's øverste ledere, Alicia Boler-Davis, senior vice president-Global Customer Experience and Quality, uttalte nylig at det i snitt tar to timer å kjøpe en bil hos en forhandler, og at det er en time for mye. Kanskje vil også bilkjøp kunne gå unna med et par klikk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.