For smarte for sitt eget beste?

Det er ingen tvil om at det er mange smarte hoder hos bilprodusentene. Om det ikke er rocket science å utvikle og bygge en ny bil, så er det ikke langt unna. Også på den kommersielle siden er de smarte. Kanskje for smarte for sitt eget beste når de forsøker å hindre forbrukerne i å gjøre som de vil.

Det er slett ikke fritt frem og full konkurranse i bilbransjen i Europa. Et ganske omfattende regelverk regulerer hva som er lov – i bransjen kalt gruppeunntaket. Bilbransjen som gruppe har altså fått unntak fra EUs generelle konkurranseregler. På ettermarkedssiden har utviklingen gått i retning av friere konkurranse. Konkurransen har økt og prisene har falt.

På nybilsiden går det motsatt vei. I dag er det for eksempel fritt frem for en merkeforhandler i en by å etablere seg i en annen by for å konkurrere der, så lenge vedkommende overholder de krav til standard som produsenten med rette forlanger. En bilforhandler kan også forhandle flere merker etter en egen vurdering av om dette er kommersielt riktig.

Fra sommeren av neste år samles mer, nesten all, makt på produsentens og importørens hånd. All makt samlet ett sted er sjelden til fordel for andre enn den som har makten. Eksisterende aktører kan lett fristes til å misbruke sin markedsmakt ved å hindre forhandlere i å ta nye merker. Det lover ikke godt for de nye kinesiske eller indiske merkene som ganske sikkert vil komme til Europa de neste årene – all den tid en importør kan insistere på at en forhandler kun skal selge merker fra én produsent. Enmerkeforhandlere er gjennomgangstonen i bilbransjen nå – de forbereder seg til neste år. Man ønsker å binde kundene nærmere seg selv. Isolere og lukke. Ha de for seg selv.

Med andre ord kan forbrukerne se langt etter muligheten til å vurdere flere alternative biler i en og samme butikk og å få objektive råd fra selgeren om hva som passer best. De flermerkeforhandlere som har vokst frem de siste årene vil trolig bli borte, litt etter litt.

Dette er en utvikling som bilprodusentene ønsker og har fått gjennomslag for innad i EU. Vi er tror de fort kan ha vært for smarte for sitt eget beste. Vi tror ikke det er smart å tvinge forbrukerne til å gjøre ting de ikke vil.

Forbrukerne, særlig de yngre, er mindre opptatt av merker og status, og fokuserer mer på funksjonalitet i kombinasjon med miljø enn tidligere. Det skaper et marked for alt fra bilpooler via private leasingordninger til biladministrasjonsselskaper som LeasePlan, som i realiteten er en flermerkedistributør helt uavhengig av både importører og gruppeunntak. Fri flyt av informasjon på nettet gjør at mange kan sammenlikne biler og behov der.

Isolere og lukke er definitivt ikke en trend i tiden ellers. Bilindustrien risikerer å irritere sine egne kunder og å svekke merkevaren. I LeasePlan tror vi på deling og åpenhet som viktig for suksess.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her får du din daglige dose kommentarstoff

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.