Garantert kreative

Bilprodusentene kjemper om å ha den beste garantien, og man skulle tro at stadig bedre ordninger reflekterer sterkt tro på produktet. I realiteten handler det nok også om å beholde bilkjøperne som verkstedkunder lengst mulig, i kjølvannet av EUs oppmykning av regelverket knyttet til garantireparasjoner.

En av de siste ut i rekken av produsenter som gjør seg attraktive for bilkjøperne, er BMW. De annonserte nylig at deres garanti nå skal gjelde i 5 år eller i 200 000 kilometer. Dermed konkurrerer de helt i toppen med Hyundai, som lenge har operert med 5 år og ubegrenset kilometer. Vår erfaring er at de dyreste reparasjonene kommer etter 100 000 kilometer og at den kritiske faktoren er kjørelengde. Det er med andre ord liten tvil om at både BMW, Hyundai og flere andre har gode ordninger akkurat nå.

Hva betyr garantien?

Instinktivt er det selvfølgelig all grunn til å tenke at bilprodusentene øker garantien fordi den fungerer som et konkurransefortrinn i markedet. Dette er imidlertid ikke en sammenheng som alle tror like sterkt på. En retning mener at garantien spiller en rolle i kjøpsbeslutningen, mens den andre i beste fall mener at dette gjelder ovenfor et relativt smalt definert segment bilkjøpere. De tenker i stedet at folk kjøper den bilen de vil ha, og tar garantien med på kjøpet.

Resultatet er at garantier ofte bare har vært en gjentagelse, eller en liten utvidelse, av de rettighetene som forbrukerkjøpsloven i utgangspunktet pålegger bransjen. Men dette er det i ferd med å bli en endring på, og en indikasjon på hvorfor finner vi i BMW's og mange andres garantibetingelser: For at garantien skal gjelde må alle servicepunktene som kreves, være fulgt. Og hvilke verksteder er det som klarer å oppfylle alle sammen?

Svaret er faktisk ingen; det finnes undersøkelser som viser at selv ikke merkeverkstedene klarer til en hver tid å oppfylle kravene som stilles til service i garantien. Men det er nærliggende å tro at bilprodusentene tar lettere på dette hvis det er snakk om småting og et merkeverksted, enn den samme forsømmelsen fra en uavhengig konkurrent. Og det har de selvfølgelig full rett til.

Hvem betaler prisen?

Og da er vi ved sakens kjerne; stadig bedre garantier ved kjøp av ny bil handler i mindre grad om å vinne selve salget, og mer om å beholde kundene på merkeverkstedet i de innbringende årene etter at bilen er ny. Dette kommer som en direkte konsekvens av EUs presisering av regelverket, som sier at service og reparasjoner ikke er nødt til å foregå på et merkeverksted, selv innenfor garantiperioden. Resultatet er selvfølgelig ny konkurranse i markedet mellom merkeverkstedene og uavhengig kjeder som satser på å utnytte økende kunnskap om "Fritt verkstedvalg", samtidig som de møter en ny utfordring når kravene til garantiservice, i form av servicepunkter, blir håndhevet hardt – og kommunisert tydeligere til bilkjøperne.

All ny konkurranse vil på kort sikt komme bilkjøperne til gode. Akkurat nå i form av bedre garantier fra produsentene, der ovenfor nevnte BMW faktisk har lansert en forbedret ordning i form av en utvidelse av garantitiden, i tillegg til at kjørelengden økes. Dette er selvfølgelig bra!

Tilsvarende positivt er det at stadig flere uavhengige verksteder gjøre service til en konkurransedyktig pris, mens merkeverkstedene må møte utviklingen med prisgarantier – som neppe kommer til å koste dem særlig mye penger – og egne priser som absolutt ikke alltid er høyest.

Men hva skjer hvis bilprodusentenes ikke lykkes med sin strategi om å binde bileierne sterkere til sine egne verksteder? Hvem betaler prisen da? En mulighet er rett og slett at bilprisen må litt opp for å kompensere for inntektstapet i verkstedleddet. En annen mulighet er selvfølgelig at servicekravene blir enda strengere. Og en tredje opsjon er å gå tilbake til mindre omfattende garantier.

Det minst hyggelig scenariet er selvfølgelig at fremveksten av nye, kvalitetsfokuserte, men uavhengige verksteder, bremses av denne utviklingen. Da er vi i praksis tilbake der vi var for noen år siden, hvor alternativene til merkeverkstedene, ikke lenger er alternativer.

Og som kjent: Frihet har liten verdi, hvis den ikke kommer sammen med valgmuligheter.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.