*Nettavisen* Nyheter.

Kun elbiler i Oslo

Det offentlige er mer handlekraftig og raskere til å omstille seg enn privat sektor, viste en analyse vi gjorde i høst rundt bedrifters og organisasjoners bilanskaffelser. Nå viser Oslo-kommune muskler og bytter ut samtlige – ja, alle – personbiler til elbiler. I tillegg en del varebiler. Det er drøyt 1.000 biler.

LeasePlan har fått oppgaven med å levere disse bilene. Denne avtalen er unik. Oslo kommune blir den desidert største el-bil brukeren i landet.

Ofte, og kanskje med rette, beskyldes nordmenn for å være en smule trauste og å ha nisselua trukket litt vel langt ned over ørene. Når det gjelder bilvalg er vi derimot mer avant garde enn de aller fleste. La gå at vi velger litt i flokk. Ikke i noe annet land dominerer stasjonsvogn, firehjulstrekk og diesel som i Norge. Når hele familien med hund skal til hytta på fjellet nesten hver helg så blir det lett slik. Og la gå da at noen merker og modeller blir veldig store, og alle blir veldig like. Men ikke alle.

Avant garde

For, diesel til tross, ikke i noe annet land i hele verden har elbiler en like stor plass i gatebildet. Øynene trillet nesten ut av våre LeasePlan-hoder da vi leste statistikken for 2012. Med en profesjonell mine skjulte vi at vi faktisk var bittelitt overrasket over at så mye som 3.950 biler (2,9 % av personbilmarkedet) var elbiler. Det er mange.

Hvem kjøper disse bilene lurer du kanskje på? Det er privatpersoner, som altså slett ikke er trauste, og det er offentlige myndigheter, som altså slett ikke er trege. Og det er ikke minst, faktisk aller mest, så er det Oslo kommune.

Tvang

Men tilbake til analysen vår i fjor høst som viste at offentlig sektor tvinger frem miljøkutt, er raskere til å omstille seg og er mer fleksible enn privat sektor. Litt over halvparten av de 37.000 bilene vi administrerer er knyttet til offentlige kunder så vi får et godt innblikk i hvordan de tenker. Det offentlige stiller krav maksutslipp av både til CO2 og NOX, og dermed blir ikke diesel- eller bensinbiler det eneste rette. Nitrogenoksider (NOX) og svovel er det som gir lokal forurensning og som river litt ekstra i nesen på kalde dager.

En annen ting de gjør, de offentlige, er å stille krav om at leverandører tilby elbiler. Lenge før Oslo kommune sendte ut anbudet som innebar 100 % elbiler til kommunen svirret ryktene om at noe var på gang i luften som bier i kløverenga en varm sommerdag. Stemningen var elektrisk. (Jeg bare måtte bruke det uttrykket her.) Likevel var det overraskede å lese at de kun vil ha elbiler. Bare elbiler. Ikke bensin, ikke diesel, ikke hybrid. Bare ren el. Alle de drøyt 1.000 eller så bilene som kommunen har skal ha EL i skiltet.

Det er handlekraft, men det krever også øremerking av midler til å nå det politiske målet kommunen i dette tilfellet har satt seg. For fortsatt er det sånn at det er noedyrere med elbil enn med fossilbil, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. I alle fall før man regner inn verdien av spart tid på grunn av at du kan kjøre i kollektivfeltet. Og mens vi er inne på pris må jeg for balansens skyld nevne at i Norge er vi annerledeslandet her også. I forhold til vanlige biler er elbiler rasende billige i Norge. Litt dyrere enn fossilbiler, ja, men fortsatt rasende billige. De er fritatt for avgifter. I resten av Europa, og verden, er elbiler ganske dyre og selger ganske dårlig i forhold til vanlige biler. I Norge har det offentlige vist at de er villige til å betale litt mer, øremerke midler til elbil, og kjøre på strøm.

Jeg reagerer ikke lenger på at postbudet kommer susende nesten lydløst i elbil. Det er lett å venne seg til dette.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag