RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

Nå skal alle ha BMW

BMW, Audi, Mercedes, Volvo. Nå skal alle ha dem. Salget går til himmels og alle skal kjøre et såkalt premium-merke. Noen produsenter har vært ekstra flinke til å forutse hva folk vil ha. Er de virkelig flinke sørger de for ikke å selge for mange.

Jeg er ikke så sikker på at det siste skjer. Bilbransjen har en lang historie for å selge så mange biler de klarer.

Du ser kanskje det samme som meg på vei hjem fra jobben. To BMWer og en Audi foran deg og en Mercedes rett bak. Hva skjedde med alle Opelene, Fordene og Toyotaene? Før var veien full av Mondeoer. Nå er den full av BMWer. For å sette det litt på spissen.

Motebiler

Det er ikke bare velstand, det er også mote som spiller inn. Vi i LeasePlan er biløkonomer og regner på hva som gir lavest kostnader, men vi følger også med i motebildet for bilene. Mindre, avanserte og godt utstyrte biler. Moderne og miljøvennlig teknologi. God opplevd kvalitet. Alt dette er inn. Jeg kunne snakket om hvilke farger som er inn også, men skal la det ligge akkurat nå. I fjor tok de fire premiummerkene jeg nevnte 24 % av markedet, mot bare 19 % for fem år siden.

Nye nisjer

Mercedes er nå innen rekkevidde for de fleste som virkelig ønsker seg det. Du kan få en A-klasse med stor stjerne i grillen for samme pris som en middels utstyrt Toyota Auris. Den viktigste grunnen til det er at de, og noen andre merker, har fulgt læreboka i strategisk utvikling og innovasjon. Mercedes kan nå bli en av de første nye bilene du kjøper deg. Ikke en stor Mercedes, men en liten.

Selv på det kriserammede europeiske kontinentet vokser premiummerkene på bekostning av standardmerker som for eksempel Ford og Opel. Villighet til å utforske nye nisjer, finne ut akkurat hva kundene ønsker seg, og investere de nødvendige milliardene for å kunne tilby akkurat det er årsaken til at premium nå vokser så sterkt. For ti år siden hadde Audi rundt 20 modeller, nå har de rundt 40. Mercedes uttaler at den viktigste driveren for deres fremtidige vekst er å utvide merkets serie av kompaktbiler fra dagens to til fem. Standardmerkene vil mer og mer føle presset.

Det er forbrukertrender det handler om. De nye inn-bilene er små, drivstoffeffektive, velutstyrte og ikke minst stappfulle av ny teknologi. Ut er store biler med store motorer. For å generalisere det noe. Det er mye viktigere at bilen har en rask Wi-Fi-forbindelse enn at den har en sterk motor, tenker mange.

Lære av klesmote

Bekjente som har jobbet med motebransjen forteller at det verste som kan skje med et klesmerke er at de selger for mye! Det slår bena under merkevaren og reduserer den mer eller mindre eksklusive følelsen kunden har ved å ha akkurat det produktet. Gensere med krokodillemerke og treningstøy med tre striper er velkjente eksempler. Et kjent dansk klesmerke passer nøye på at de av og til er utsolgt, og vil for all del unngå å selge så mye de kan. De vil selge passe. Ikke mest mulig.

Og de har et poeng.  For la oss være ærlige, det er ikke like moro å kjøre en bil som du ser over alt rundt deg, som om du er en av de få. Det skal være mange nok, men ikke for mange. Den skal være ettertraktet, ikke pushet ut til rabattpriser.

Som bilkjøper er det ikke lett å velge. Når du kommer dit at det er på tide å bytte ut den gamle bilen, er kanskje den bilen du har hatt lyst på lenge på vei til å bli for vanlig, eller kanskje den mangler den aller siste X-faktoren som noen andre nye biler nettopp har fått. Biler du kanskje ikke vet om eller har vurdert som aktuelle. Det kan være lurt å følge med i noen seriøse bilmagasiner eller sosiale medier før du handler. Og om det bare ikke er helt deg å gjøre det, så søk råd hos noen som vet. LeasePlan og alle andre som driver seriøst med flere merker har eksperter som kan gi råd og tips.

Inflasjonsfare

Selve suksessen til bilmerkene kan vise seg å bli deres største problem. Den vanskeligste oppgaven deres kan bli å ikke selge så mange biler som mulig. Oppgaven kan bli å selge så få at merkevaren beholder sin verdi og samtidig mange nok til at de tjener fornuftig med penger.