RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

Nye rykter om iCar

Ryktebørsen fulgte de vanlige børsene oppover mot slutten av året. Stadig oftere blir det spekulert i om Apples neste banebrytende produkt ville være en bil - en iCar. Det vil i så fall gi helt nye muligheter for biladministrasjonsselskaper og bilbrukere. Apple selv kommenterer som vanlig ikke ryktene.

Det har lenge vært kjent at Steve Jobs var svært opptatt av biler og ønsket å lage en iCar. Det har vi fått høre av et av selskapets mangeårige styremedlemmer. En "lekkasje" som det kommer sjelden uten en grunn. Nesten like kjent er det at Jobs var ganske kjølig til selve bilindustrien. Ryktene om iCar blusset opp innimellom, men vi ble alle mer opptatt av den siste iPhone'en og iPad'en. 

Det var inntil kampen i telefonmarkedet mest begynte å dreie seg om størrelsen på skjermen og fargen på dekselet. Inntil elbiler med 17" touchskjermer (Tesla) kom på markedet, inntil førerløse biler suste rundt på testbaner og noen offentlige veier. Inntil stemmekontrollsystemet "Siri", som ligger i iPhone, fant veien inn i nye biler. Om ikke bilindustrien var high tech før, så var den blitt det nå. Og det var ikke de store bilgigantene som hadde sørget for det. Siri ble for øvrig utviklet av nordmannen Dag Kittlaus, med flere

Bensin på bålet blir det virkelig når Apple-fans får vite gjennom nyhetskanalen CNN at den tyske investeringsbanken Berenberg har skrevet et åpent brev til Apple-sjef Tim Cook hvor de oppfordrer han til å kjøpe elbilprodusenten Tesla, og å passe på å få med seg visjonæren Elon Musk på kjøpet. Gitt størrelsesforholdet mellom de to vil det være et mindre oppkjøp som Cook enkelt kan betale kontant. 

Det kan hende det er en ren tilfeldighet at en Apples tekniske visepresidenter - som jobbet i Ford og Segway før han begynte i Apple - omtrent samtidig med dette begynner i Tesla. Ryktebørsen tok det uansett godt imot og sendte iCar ryktene til nye høyder. Kanskje akkurat slik epleselskapet ønsket. Det er få som er så dyktige til å bruke media til sin fordel på nettopp den måten som de. Noe dette blogginnlegget også egentlig viser.

De fleste som følger selskapet er enige om at Apple trenger et nytt banebrytende produkt for å leve opp til sitt innovative rykte om å bryte opp forretningsmodeller, lansere helt nye produkter og å ha usedvanlig høye marginer. 

Noen mener dette vil være en ny form for TV. Andre mener altså at det er en ny form for bil. For om iCar kommer vil den trolig skille seg like mye fra dagens vanlige biler som den første iPhone skilte seg fra de mobiltelefonene vi hadde frem til da.

Dette åpner store muligheter for biladministrasjonsselskaper som LeasePlan. I dag koordinerer, administrerer, løser og finansierer vi 40.000+ brukeres behov for biltjenester i Norge og for over 1,3 millioner brukere på verdensbasis. Det er flere enn noe annet selskap. Det sier jeg ikke for å skryte, men fordi at her har størrelsen noe å si. 

De tjenestene biladministrasjonsbransjen tilbyr i dag, oss selv inkludert, tilbyr vi ut i fra hvordan bilen er og hvordan den brukes i dag. Om en iCar endrer måten vi bruker bilen på med noe i nærheten av måten iPhone endret måten vi bruker telefonen på - da vil bransjen stå overfor muligheter vi i dag ikke aner mer enn konturene av. Nøyaktig hvilke tjenester vi da kan tilby kundene vet ingen. Det jeg vet er at vi gjør hjemmeleksen vår, følger med i utviklingen og forbereder oss. Vi har ikke tenkt å stå overrasket igjen på perrongen når toget går.

Vi har ikke tidligere hatt tro på at Apple vil lage en iCar, men er nå ikke lenger så sikre. Om det kommer en iCar, skal vi uansett være forberedt.