RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marius Paus

Små forskjeller mellom jobb og hjemme

Næringslivet går systematisk til verks når de kjøper eller leaser biler, men valgene de gjør skiller seg ikke alltid så veldig fra privatmarkedet.

Tall er ukens tema, og denne gangen har flåteanalytikerne fått kjørt seg. Spørsmålet er rett og slett om næringslivet velger veldig annerledes enn privatfolk. En slags hypotese i bunnen av dette innlegget er at vanlig folk kanskje har litt å lære av de som handler og leaser biler som en del av jobben, og ikke bare som en fritidssyssel.

Uten å slå bena under mitt eget resonnement før jeg er i gang, skal jeg ærlig innrømme at en del privatpersoner nok bruker minst like mye tid på å velge bil, som det en flåteansvarlig i en stor virksomhet gjør. Spørsmålet om hvor vidt en bedriftsinnkjøper kanskje legger mer rasjonelle og dokumenterte kjøpsargumenter til grunn enn deg og meg, kan allikevel få stå sin prøve.

Topp 5 over de mest populære bilene blant privatkjøpere (hittil i år) i Norge ser sånn ut:

1. VW Golf,  2. Nissan Qashqai,  3. Toyota Avensis,  4. Volvo V70,  5. Peugeot 3008

Næringslivet byr på følgende gullrekke

1. VW Golf,  2. VW Passat,  3. Volvo V70,  4. Ford Fiesta,  5. Toyota Avensis

Og for LeasePlan sin del kommer søket tilbake med dette resultatet:

1. Ford Fiesta,  2. VW Passat,  3. Ford Mondeo,  4. Ford Focus,  5. Audi A4/Volvo V70

Vi må kjapt ut å justere: Med ganske store enkeltkunder, vil våre tall raskt få slagside hvis en eller flere av disse kjøper en bestemt modell som skal dekke ett  bestemte behov. Det er tilfelle når det gjelder Ford Fiesta, og Ford Focus. Her er det mange store flåtekunder som har valgt disse modellene, som gir en veldig gunstig totaløkonomi, blant annet norske kommuner som har handlet biler til hjemmehjelpstjenesten.

Men noen umiddelbare forskjeller dukker allikevel opp: Peugeot 3008 har stor suksess blant privatkunder med 5. plass så langt, men når ikke opp til topp ti verken blant våre kunder eller næringslivet for øvrig. Volvo sin kompakte V50 ligger fortsatt på en meget sterk 8. plass hos de private, og 12. plass blant næringslivets kunder. Blant LeasePlan sine kunder derimot er den nå havnet lengre ned på lista, forbigått blant annet Opel Insignia, som på sin side ikke har samme grep om privatkundene.

En annen ting vi hengte oss opp i da vi gikk igjennom listene, var de såkalte flerbruksbilene.  Multi Purpose Vehicles (MPVer) har tidligere gjort det sterkt i firmabilsegmentet, men nå så det plutselig ut som om de hadde mistet sin dragning. Touran, S-Max, Galaxy, Zafira og Mazda5 lå alle bak den generelle økningen i markedet. Men så hadde ikke næringslivet helt mistet sansen for MVP'ene allikevel: Toyota Verso økte bra og ikke minst kom  Peugeot 5008 på banen og rappet kunder fra de andre modellene. Og i disse dager kommer også Touran med en ny modell, og dermed dukker de kanskje opp på listen igjen neste år. De er i hvert fall ikke borte.

Skulle vi driste oss til å gi et råd, basert på økonomiske argumenter: Vi er litt forundret over at ikke flere har oppdaget Mazda 6, som for tiden er blant de aller gunstigste stasjonsvognene du kan kjøpe i denne klassen, totaløkonomisk sett.

En annen modell vi fortsatt venter på at skal begynne å klatre på salgsstatistikkene, er Skoda Superb stasjonsvogn. Hvis du kikker på spesifikasjonene burde den ha alle muligheter til å gjøre seg bemerket på listen over mye solgte firmabiler – og privatbiler. Den starter rundt 300 000, det er bare Mercedes E-klasse som har større bagasjerom og allikevel er det ingen av konkurrentene som tar den på benplass. Skoda er ute av skyggenes dal for lenge siden, så denne modellen er det i hvert fall verdt å ha med på listen over biler som skal sjekkes.

Så drivstoff: Den totale dieselandelen i Norge utgjør 74 prosent, mens det tilsvarende tallet i vår flåte er 90 prosent. Igjen, hvis man ser rent totaløkonomisk på det, vil dieselutgaven i de aller fleste tilfeller være den mest gunstige - ikke minst nå som avgiftssystemet premierer lavt CO2-utslipp og straffer hestekrefter.

Elbiler er vel strengt tatt ikke noe å snakke om enda, men kanskje næringslivet har noe å lære av privatmarkedet her. Idealisme er som kjent ikke en størrelse du kan putte inn i et regneark, men av og til er det kanskje ikke bare ren lønnsomhet og avansert kalkyler som skal avgjøre bilvalget. Jeg har sagt det tidligere og gjentar gjerne at vi stiller opp for kunder som vil tenke kreativt rundt innføring av elektriske kjøretøyer.

Vi legger også merke til at markedet generelt har en andel av firehjulstrekkere på 26 prosent, mens andelen i vår flåte er 23 prosent. Og av våre biler, før innkjøpet av alle Ford Focus'ene, hadde nesten en fjerdedel automatgir. For ikke å snakke om - og her benytter jeg muligheten helt på slutten til å skryte litt - at LeasePlan sine biler i snitt slipper ut 138 g/km mens hvis vi akkumulerer det totale salget av biler i Norge hittil i år, så ender snittet på 141 g/km.

Jeg har vel kanskje ikke grunnlag for å hevde at det er mer miljøvennlig å lease bilen, men at næringslivet også er opptatt av klima og verden rundt seg, synes jeg vi ser hver dag.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.