*Nettavisen* Nyheter.

Unødvendig skepsis til plugin-hybridene

Mens den amerikanske kjendisen Jay Leno har klart å kjøre 16 000 kilometer på en tank bensin med sin hybride Chevrolet Volt, viser LeasePlan sin kundeundersøkelse at nordmenn fortsatt er skeptiske så det holder.

I undersøkelsen, som vi gjennomførte i fjor høst, sier 1 av 3 at de ikke vil velge en hybrid neste gang de skal kjøpe bil, selv om den koster det samme som en tilsvarende dieselbil. Og bare 1 av 10 er villige til å betale ekstra for å få fordelen ved en plugin-hybrid.

Jeg tolker det som at norske bilister er skeptiske til den nye plugin hybrid-teknologien og de modellene som kommer på markedet i disse dager. Og det får meg til å tenke på holdningen til elbiler for 5-6 år siden, som var preget av entusiastiske miljøforkjempere og skeptiske bilentusiaster.

I dag ser dette litt annerledes ut. Jeg ser daglig elbiler på veiene rundt Oslo og fjoråret ble året da det ble et reelt tilbud av elbiler til kundene.

Når markedet er skeptisk til plugin-hybridene, skyldes det mest sannsynlig mangel på kunnskap og en innebygd skepsis til ny teknologi på dette området. Samtidig skal det ikke stikkes inn under en stol at de første bilene vil bli relativt raskt teknologisk utdatert og bringer med seg en større økonomisk risiko enn velprøvd teknologi og etablert modeller.

På den positive siden er det imidlertid særlig to argumenter som må regnes med:

At det er miljøvennlig, sier seg selv. De samme miljøargumentene som gjelder for elbiler, gjelder også for de nye hybridene. Nå er også innvendingen om at elbiler funker bra i byen, men ikke tar deg til hytta i helgen, eliminert. Det burde senke terskelen.

Men det som kanskje teller mest for den store massen av bilkjøpere, er at plugin-hybridene kan være lønnsomme for flertallet av bileierne i Norge. Den nye Opel Ampera, som er identisk med Jay Leno sin Chevrolet Volt, kan gå 6 mil på en ladning. GM har forsket på dette og funnet ut at 78 % av pendlerne de snakket med, kjører 64 kilometer eller mindre hver dag. Bilen dekker med andre ord det daglige behovet til veldig mange, samtidig som du har fleksibiliteten til å kjøre langt når du må.

Jeg skal ikke overspille argumentet om lønnsomhet. Det er et faktum at disse bilene koster mer nå, når de er helt nye på markedet, enn de kommer til å gjøre om noen år når forskning og utviklingen som er investert i denne teknologen, begynner å bli tjent inn. Men nettopp derfor kan leasing være en fornuftig måte å ta den nye teknologien i bruk på. En slik ordning gir en pris som du både kjenner på forhånd og kan budsjettere med i et langsiktig perspektiv og gir en god mulighet til både å være miljøvennlig og å høste de andre økonomiske fordelene ved plugin-hybridene.

Det skjer masse i bilbransjen akkurat nå, og selv om nyhetsbildet til tider preges av konkurser og lavkonjunktur, går det ikke en uke uten at det kommer spennende informasjon om ny teknologi og nye prosjekter som får meg til å glede meg til de kommende årene.

Utfordringen i dette markedet er selvfølgelig at et større tilbud, ikke bare av bensin- og diesel-modeller, men av forskjellige varianter av elbiler, stiller større krav til bedrifters bilansvarlige om å vite hva de trenger. I LeasePlan merker vi at det blir stadig viktigere å kjenne kunder og potensielle kunder godt, og å vite mest mulig om behov og kjøremønster, før vi anbefaler en løsning.

Litt enklere er det for privatbilistene, men også de skal ha et godt grep om egne behov og være klare på hvordan de vil bruke en ny bil, før de tar en beslutning.

Liker du kommentarstoff? Da bør du sjekke NA24s utsøkte samling av skribenter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.