Gå til sidens hovedinnhold

Utviklingen krever bedre regneferdigheter

Å regne på kostnadene ved leasing av el-bil er ikke det samme som når bilen bruker bensin eller diesel. Dessverre har noen en tendens til å stoppe rett før regnestykket virkelig begynner å bli interessant.

Stadig flere elbil-modeller lanseres, teknologien utvikler seg og designet minner mer om tradisjonelle biler enn om de Tupperware-boksene du får kjøpt utenfor matbutikken på storsenteret. Plugin-hybrider, men også rene el-biler, har blitt et reelt alternativ til diesel- og bensinbiler, ikke bare blant miljøbevisste forbrukere, men for større deler av markedet, inkludert næringslivet.

Jeg tror årsaken til at en del litt for raskt avskriver disse bilene og denne teknologien som alternativer for næringslivet, skyldes mangel på erfaring og kunnskap om hvordan man skal sette opp regnestykkene for å finne kostnaden ved leasing av elbiler. Men egentlig er ikke dette så veldig vanskelig – hvis du vet hva du driver med.

Den vanlige måten å regne pris på ved leasing av diesel- og bensinbiler, er å sette finanskostnadene over driftskostnadene, legge sammen og sette to streker under svaret. Vanligvis utelater man arbeidsgiveravgiften man får på lønnspåslaget, men så lenge alle gjør det og du sammenlikner biler som går på fossilt drivstoff, så funker det.

Men ikke når vi kommer til el-bilene, da er regnestykket litt mer komplisert. Først og fremst bør man ta med nettopp lønnspåslaget i disse utregningene fordi dette blir halvert sammenliknet med diesel- og bensinbiler. Det gir to fordeler. Arbeidsgiveravgiften på dette påslaget blir mindre, og er med andre ord en ren kostnadsreduksjon.

Samtidig får den ansatte mer penger på konto enn hun ellers ville ha fått. Og selv om du neppe får noen til å gå ned i lønn når du gir dem en el-bil som firmabil, så kan de i hvert fall ikke bruke kostnadene knyttet til bilen som et argument for å tjene mer.

Og ikke nok med det (jeg vet jeg høres ut som de tidligere omtalte Tupperware-selgerne): Du får noe med gratis også! Først og fremst kjører du kostnadsfritt i bompengeringen rundt de store byene og gjennom bompengestasjoner over det ganske land. Det blir det penger av.

På Finnøy i Rogaland har de oppdaget dette. I fjor meldte Stavanger Aftenblad at 16 av de 2800 innbyggerne hadde anskaffet seg et elektrisk kjøretøy. Den første var Arne Nordbø og det han har spart på å slippe bompenger de siste 10 årene, overstiger det han betalte for bilen.

Det Arne Nordbø også vet, men som en del ukritiske journalister og noen leasing-aktører lar være å huske, er at han også parkerer gratis på offentlige parkeringsplasser. På de av dem som er tilrettelagt for elbiler får han også ladet gratis.

Parkeringsutgiftene vil variere fra kunde til kunde, men du skal ikke oppholde deg mange dager i Oslo sentrum hver måned, før du må legge på minst en tusenlapp i bilbudsjettet. Og at det er billigere å kjøre på gratis drivstoff enn på diesel og bensin, det er ikke «rocket science».

Og til slutt et gode som buss- og taxisjåfører irriterer seg over daglig; Elbiler kjører i kollektivfeltet så mye de vil. Denne fordelen er det ikke fullt så lett å putte inn i et regnestykke, men si at du sparer en times tid hver dag på å slippe å stå i kø, og at den tiden heller kan brukes til jobb, ja, da blir det penger av det også. For ikke å snakke om livskvalitet: Bytt en time i kø med en time på ski med ungene.

Den «gamle» måten å regne på stopper med andre ord lenge før de virkelige verdiene kommer til syne, når vi snakker om el-biler. Som alltid lønner seg å snakke med noen som faget før du tar en beslutning. Det liten tvil om at bildet er mer nyansert enn det man kan få inntrykk av hvis man bare baserer seg på å diskutere ut i fra hvordan ting var da alle biler gikk på bensin eller diesel.

Liker du kommentarstoff? Da bør du sjekke NA24s utsøkte samling av skribenter.

Reklame

Her får du tak i valpekalenderen 2021