RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vibeke Gwendoline Fængsrud

3705 t med trening har ingen effekt - tipper toppidrettsutøverne er uenige i dette!

 


Den siste tiden har Dagbladet publisert flere artikler om hvor ille og skadelig det er med lekser. Jeg lurer på hvor motsvaret er! For to uker siden skrev jeg et innlegg hvor jeg punktvis gikk igjennom de ulike aspektene ved lekser, hvor jeg viste til deler av den forskningen som foreligger på temaet lekser samt hvilke krav elevene har i skolen. Disse tre punktene er tydelige:

  • Lekser gir stort utbytte dersom leksene som gis er for repetisjon og terping.
  • I norsk skole i dag har du krav på tilrettelagt læring, dette innebærer at du kan kreve at leksene skal tilpasses ditt barn.
  • Dårlige lekser gir lite utbytte (dette betyr ikke at vi skal gi opp lekser, men gi bedre lekser).

Som enda et motsvar til Dagbladets mas om å slutte med lekser, har jeg følgende kommentar. Etter at vi kan vise til mye forskning som underbygger at lekser hjelper, så har leksemotstanderne nå hoppet videre til hvordan lekser ødelegger familier. De mener at lekser ødelegger familier fordi leksearbeid kan føre til krangling, mas og slit, og i verste fall kan mor og far bli skilt. Min oppfatning av dette er at det er foreldre og generell uenighet om og inkonsekvens i oppdragelse som i det store og hele vanskeliggjør leksesituasjonen. Det er også slik at foreldre og barn krangler om mye annet. Det kranglers om hvem som skal ta ut av oppvaskmaskinen, hvem som skal gå med søppelen eller hvem som skal støvsuge i hjemmet. Det krangles også om innetider, ukelønn og om kjøring til og fra trening. Ofte er det slik at mor og far på hver sin side er opptatte, hvilket gjør at noen timer lekser etter jobb og skole kan være slitsomt. Det blir dermed feil for meg at lekser skal få hele skylden!

Jeg mener at vi som foreldre, foresatte og voksne må gå i oss selv og se hva vi gjør galt, og hva vi kan endre for å tilrettelegge for lekser. Jeg har skrevet et innlegg om dette som jeg håper kan være til hjelp for alle som trenger. Jeg har også skrevet litt om ukepenger, og hvordan det bør håndteres. Som et siste tiltak i denne lekseskrekken har jeg nå laget er Superkurs i lekser og motivasjon. Dette er ment for foreldre som ønsker innspill og gode tips til hvordan å gjennomføre lekser og motivere til leksearbeid.

Det som gjør meg mest svett i denne debatten, er følgende: Gitt at du gjør 1,5 t lekser i løpet av 190 dager som er et skoleår. Da har du 190 x 1,5 t = 285 t per skoleår (det vil si 16,3 % av et årsverk, altså en 16,3 % stilling i arbeidslivet). Mener leksemotstanderne at alle som jobber 16,3 % stilling eller mindre ikke bidrar på sin arbeidsplass? Siden vi nå går 13 år på skole så tilsier dette 13 x 285 t = 3705 t med lekser fra 1. til 13. klasse. Så her kommer det som er interessant: Det sies at du trenger 10 000 treningstimer for å bli en toppidrettsutøver. Til sammenligning har du dermed gjort over 1/3 i lekser som en toppidrettsutøverne trener for å nå toppen i verden. Så, på bakgrunn av dette skal vi virkelig tro at 3705 t med lekser ikke hjelper, ei heller er verdt innsatsen?! Dette vil være som å fortelle Northug, Johaug, Bjørndalen, Ødegaard og alle de andre toppidrettsutøverne i Norge at alle timene de har trent har ingen effekt!

I say no more; VI MÅ HA LEKSER, DISSE MÅ GIS RIKTIG, OG DET ER LÆRER MED FORELDRE SOM BESTEMMER HVILKE LEKSENIVÅ PODEN DIN SKAL GJENNOMFØRE.