RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vibeke Gwendoline Fængsrud

Hadde eleven eller læreren rett?

 


Bildet: TV2/Imgur

I forrige uke gikk nettet varmt på grunn av følgende artikkel. Folk ble ikke enig om det var eleven eller læreren som hadde rett. Sakens kjerne er som følger:

Eleven har svart at 5 x 3 = 15 = 5 + 5 + 5 og prøven ønsker å teste om elevene kan

  1. multiplikasjonsstrategier for å hjelpe eleven med multiplikasjon
  2. tekstoppgaver for å hjelpe eleven med multiplikasjon

Punkt 2 krever at eleven skal forstå tekstoppgaver og oversette dem til matematikk. Eleven viser at han ikke skjønner hva 5 x 3 betyr ved direkte oversettelse. Hvorfor er det slik? Jo, det virker som om de definerer multiplikasjonen som dette (denne artikkelen underbygger det)

a x b = b + b + b + ... + b (b plusses a antall ganger)

Slik at oppgaven på prøven, 5 x 3, trenger at du plusser 3 fem ganger, slik som dette:

5 x 3 = 3 + 3 + 3 + 3 + 3.

 

Jeg antar at årsaken til at mange reagerer er det vi vet om at faktorenes orden er likegyldig. Nemlig at 5 x 3 og 3 x 5 gir samme svar:

3 x 5 = 15    og    5 x 3 = 15.

I sammenheng med summene kan likhetene skrives ut slik (dette kan gjøres enklere, men jeg synes denne skrivemåten viser aller best poenget om at de er like):

5 x 3 = 3 + 3 + 3 + 3 + 3 = 15 = 3 x 5 = 5 + 5 + 5

 

Men la oss se på et eksempel som vil overbevise oss om at læreren har rett:

Si at du har en bursdag med 10 barn. De skal få hver sin godtepose. I hver pose skal det være 6 godterier. I følge teorien over vil du da si at du skal ha 6 godtebiter i 10 poser, altså 10 x 6 = 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 = 60. Om du hadde gruppert disse 60 godteriene som 6 x 10 = 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10, så ville du hatt 10 godtebiter i 6 poser, slik at 6 barn fikk godtepose og 4 barn ikke fikk godtepose. Dette hadde jo blitt en barnebursdag barna sent ville glemt!

Altså, læreren har faktisk rett siden prøven krever at elevene skal skjønne hva et gangestykke betyr og hvordan det skal forstås i forholde til den rekkefølgen de lærer.