RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vibeke Gwendoline Fængsrud
Sist oppdatert:

Fra prinsesse til president!

Med kvinnedagen friskt i minne, er vi nødt til å ta opp et likestillingsproblem. Jenteandelen i realfag er fortsatt lav. Hvorfor er det så skjev fordeling mellom kjønnene som velger å ta høyere utdanning i realfag?

Det er stadig en større andel jenter som tar høyere utdanning. Selv om vi har kommet en lang vei i likestillingen i høyere utdanning, ser vi at fordelingen er tradisjonell. Jentene er i overtall i akademiske og teoretiske utdanningsløp, og gutter i de praktiske utdanningsløpene. I realfagene er guttene fortsatt dominerende. Det er ikke sikkert at det nødvendigvis skal være en 50/50 fordeling mellom jenter og gutter i realfagene, men vi må se på hva som kan være årsak til at det fortsatt er en skjev fordeling.

Problemet når vi skal velge studier, er at vi fra fødsel av er indoktrinert i kjønnsmønstre. Leker er i stor grad med på å bygge opp under de tradisjonelle kjønnsrollene. Bare se på LEGO. Lekene er tydelig rettet mot enten jenter eller gutter. Noen pakker er med rosa klosser og lego-jenter som skal på shopping og leke butikk, mens de tøffe settene hvor det er bil- og tyvjakt inneholder LEGO-gutter i pakken.

Måten vi snakker til barn er også ulik. Guttene blir kalt tøffe og sterke, mens jentene flinke og rolige. Når en jente er vilter, klatrer i trær og kommer hjem med skrubbsår på knærne, kalles hun en guttejente. Når en gutt er rolig, stille og har litt feminine trekk, kalles han jentete.

Denne måten å kommunisere med barna på kan i større grad oppfordre guttene, enn jentene, til å teste grenser, utforske, velge mer risikabelt – men også få med seg erfaringen med at det går bra. Det er mulig at vi ved dette frarøver jentene muligheten til å få erfaringen med å mestre større utfordringer og ta sjanser.

Kanskje det er her mye av problematikken ligger. Realfag er regnet som tøffe studier, og kanskje trenger man nettopp selvtilliten til at man mestrer utfordringer som kan virke tøffe og litt uoverkommelige. Det er mulig flere kvinner ville valgt realfag på høyere utdanning, dersom hvis vi ikke hadde hatt strukturelle utfordringer med tanke på kjønnsproblematikken fra fødsel. Vi klarte å fjerne kjønnsproblematikken i skolen, i dag er det selvsagt at alle 6-åringer skal begynne på skolen, jenter som gutter. Nå må vi fjerne kjønnsproblematikken i realfagene. Kanskje tiden er kommet for å ønske den nyfødte presidenten velkommen, og ikke familiens prinsesse, når en ny jentebaby kommer til verden?

Sjekk INSTAGRAM @mattedama og FACEBOOK Mattedama