RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vibeke Gwendoline Fængsrud

La oss løse problemet!

Vi har lærermangel i Norge. Det er 1 lærer på opptil 33 elever i klasserommet. Hvorfor ikke avlaste ved hjelp av lektor- og lærerstudenter? – Studentlæreren
Foto: Privat

Det er ingen stor hemmelighet at Norge sliter med for lav lærertetthet. Det at regjeringen nå innfører lærernormen er et godt steg i riktig retning, men så lenge vi utdanner for få lærere vil det være et skrikende behov for større lærertetthet.

Flere støtter seg på forskning fra Hattie der det hevdes at lærertettheten ikke spiller noen rolle. Det ironiske er at samme artikkel hevder at nøkkelen til læringssuksess er å bli sett og anerkjent av læreren. Jeg hevder at lærertetthet og evnen til å se og anerkjenne eleven har noe med hvor mange elever det er forventet at du skal se og anerkjenne. Det sier seg selv at det å se og anerkjenne 33 elever hver dag ikke lar seg gjennomføre. 

Gitt at en lærer skal bruke 2 minutter per elev hver dag. Med 33 elever tilsier dette 2*33=66 minutter, altså i underkant av 1,5 undervisningstime gitt at de sto på rekke og ventet sin tur! Dette lar seg ikke gjennomføre om læreren også skal komme seg gjennom pensum, da tiden tilsier ca. 35 % av læretiden per dag (en lærer underviser ca. 20 timer per uke).

Men hva om vi fikk økt lærertettheten uten at skolene måtte grave i de allerede tomme skolekassene? Jeg tenker: Hva om lektor- og lærerstudenter kunne avlaste/hjelpe en gitt klasse i sitt undervisningsfag gjennom et helt semester mot at de fikk redusert studielånet? Altså innføre ordningen: Studentlærer. Stanford har allerede en slik ordning med sine studenter der de kan nedbetale deler av skolepengene ved å bidra med arbeidsoppgaver på campus. Ganske enkelt genialt! La oss se på fordeler og ulemper:

Fordeler:

  • Flere lærerressurser tilgjengelig i skolen 
  • Avlaster hovedlærer
  • Flere elever får hjelp
  • Studenter får relevant erfaring til arbeidslivet
  • Rekruttering til skolene blir lettere for ledelsen
  • Overgangen til arbeidslivet blir lettere
  • Studiegjelden reduseres
  • Redusert frafall som følge av redusering av «praksis-sjokket»
  • Skolen står fritt til å ansette de studentene de ønsker gjennom denne ordningen
  • Rekruttere flere til lektor/lærere-studiet da studielånet blir lavere 

Ulemper:

  • Selvom reduksjon i studielånet letter den økonomiske byrden for skolene, så må pengene allikevel hentes et sted
  • Lærerkraften er ikke ferdig utlært og med feilansettelser kan dette bli en belastning for læreren og skolen (denne risikoen gjelder dog alle ansettelser)
  • Ved bytte av studentlærer hvert semester kan det bli for hyppig utskiftning

Ved nærmere ettertanke finner jeg faktisk ikke så mange ulemper med denne ordningen. Jeg ser derimot en hel del fordeler. Vi burde ta en prat med kunnskapsminister Jan Tore Sanner.


Du kan følge meg på instagram under Mattedama , facebook under Mattedama og House of math