RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vibeke Gwendoline Fængsrud

Tilrettelagt undervisning: En mulig felle for foreldre!

 

FOTO: Jens Bredberg

Det jeg skriver om i dag er viktig, veldig viktig. En av de flotte tingene med den nye læreplanen er at den gir alle elever rett på individuell opplæring. Det vil si at alle skal få utfordringer på sitt nivå. 

Jeg opplever ofte at dette blir misforstått rundt om på skolene. For de sterke elevene synes det å fungere svært godt. Disse elevene får forsere matematikken, hoppe over trinn eller hospitere i klassetrinn over der de selv går.

Men, og det er et stort men! Når det gjelder de svakere elevene så virker det som om vi mister motet. Disse elevene får ofte færre og mye enklere oppgaver enn de andre elevene. Ved å gi få og enkle oppgaver, vil gapet opp til gjennomsnittet bare vokse, og det blir umulig å ta igjen og få god karakter. Dermed kan det lett bli slik at den tilrettelagte undervisningen for de svake elevene gjør dem enda svakere og låser dem på et nivå de ikke kan komme ut av. Dette er ikke intensjonen med individuell opplæring.

Det kan virke som om vi er så redde for å støte de svakere elevene eller henge dem ut at vi ikke tørr å gjøre den jobben vi faktisk burde for at de skal bli sterkere. Mine forslag er som følger:

  • Flott å gi elevene lettere oppgaver, men vi må gi dem flere enn de andre fremfor færre. De svake elevene trenger mer trening i matematikk, ikke mindre
  • Vi burde la elever deles inn i mindre grupper med elever på likt nivå. Gruppene bør være dynamiske slik at elevene kan bevege seg mellom gruppene ut ifra tema, behov og utvikling
  • Selv om det er kjipt å være en elev som er svak, så vet vi alle i hvilket sjikt de ulike elevene ligger. Hvorfor ikke anerkjenne dette og på den måten gi elevene en sjanse til å utvikle seg og bevege seg videre med individuell oppfølging?
  • Kjære foreldre, ikke vær så redde for at barna skal ha det kjipt ved at det vises at ting ikke alltid er så enkelt. Å gi barna en ærlig og direkte tilbakemelding basert på trygghet og omtanke fra formidleren, legger ofte grunnlag for tillit til å legge en plan som i det lange løp løser problemet. På denne måten kan vi bygge mestringsfølelse og arbeidslyst

Jeg vet at noen av dere nå tenker at barna kan bli lei seg. Men tro du meg, det å sitte fast i en hengemyr gjør situasjonen verre i det lange løp og løser ingen problemer. For å finne gode løsninger trenger vi

  1. Å anerkjenne at det finnes et problem
  2. Å kartlegge problemet
  3. Å tørre å ta nødvendige steg til å løse problemet, selv om det kan være ubehagelig og vanskelig i begynnelsen

Gleden er uansett, «gjennom trengsel til stjernene» som det engelske luftforsvaret så fint sier det. Ingen seier er mer kjærkommen enn den som kommer etter hardt arbeid og stor innsats.

Til slutt, bedøm ikke barna ut ifra resultatene, men bedøm basert på innsats. Med stor innsats over tid har resultatene lett for å følge etter! Jeg har tatt mange elever fra karakteren 2/3 til 5/6, kun ved å tro på elevene, lage et opplegg som gir eleven en sjanse og krever innsats over tid. Oppskriften er lett, gjennomføringen tidvis forferdelig slitsom, men resultatet mot slutten er vakkert! Så ikke gi deg, uansett hva du gjør: les mer matte og regn sjukt mange oppgaver!

 

Sjekk INSTAGRAM @mattedama og FACEBOOK Mattedama