RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Sammy Myklebust

- Ringnes er nedlagt

Jeg hadde egentlig ikke tenkt fortsette debatten om Sagene Bryggeri, men når Henning Eugen Thoresen tilførte nye alternative sannheter i sitt svar, fant jeg ut at disse ikke burde stå uimotsagt.

"For å kunne se det store bildet, er det nødvendig å løfte blikket opp fra kommentarfeltet" skriver Henning Thoresen i sitt svar til meg. Jeg kan røpe at dette er noe jeg stadig gjør. I tillegg til å lese aviser, hjemmesider og Facebook-sider, er jeg i daglig i kontakt med ølinteresserte og bransjefolk. Enkelte bryggeribesøk blir det og tid til. I mai var jeg innom fem norske og et britisk. 

 

Astrid Westvang "Can", Flickr Creative Common (Beskåret)

Siden Thoresen er mest opptatt av hva som står i avisene kan vi gjerne begynne med dette. Her finner jeg blant annet flere oppslag om hans fortid som vinimportør. Kan dette være grunnen til at han utpeker et annet bryggeri som hovedfiende, i stedet for vinimportørene? (I liter er det vin som vokser mest i salg her i landet.) Hvordan passer denne fortiden med pratet om sikring av arbeidsplasser her i landet? Hvordan passer det å kjøpe vinslott i 2008 inn med å planlegge arbeiderøl fra 2007? Eller var det 2009? Jeg tror for enkelhets skyld at vi forholder oss til årstallet som er listet i Brønnøysundregistrene: 2013. Det er i alle fall det som blir stående i historiebøkene om Sagene Bryggeri skulle bli en så stor suksess at Carlsberg kjøper det, og legger det ned.

Kikker jeg i nyere avisoppslag, som de han selv linket til, finner jeg for eksempel denne fra september i fjor: "Mandag åpnet Sagene bryggeri". Hvor bryggeriet åpnet sier artikkelen ingenting om. Det er nok like greit, for utfra det jeg leser andre steder overtar de lokalene først 1. juli i år. I samme artikkel, som jeg finner overtagelsesdatoen, finner jeg og også følgende sitat: 

"Der skal vi bygge opp et 'state of the art' bryggeri med en foreløpig kapasitet på 1 million liter i året."  

 

Dagligvarehandelen nr. 15 2015

Dette er en kapasitet jeg ikke får til å stemme med det Thoresen skrev i sitt svar til meg. Der var han tydelig på at de ville begynne med "Noen færre gjæringstanker", men at det  innkjøpte 1 000 liters-anlegget kunne brygge 1 000 000 liter i året. "Noen færre gjæringstanker", er i realiteten 3 x 2 000 liter og 9 x 1000. I seg selv et anstendig anlegg, men han har kun 15 000 liter av de 66 000 han mener han trenger for å nå 1 000 000 liter i året. Man har en litt annen tilnærming til tall enn de fleste, når de 77% med manglende kapasitet blir "Noen færre".

Det å ytre at en skal brygge 1 000 000 liter på et 1 000 liters bryggverk, i høykostlandet Norge, er i seg selv en så hårete påstand at det får en samlet bryggerinæring til å riste på hodet. Forretningsmessig vil det være på linje med å åpne en butikk i Bergen og kun selge solkrem. For de som ikke kjenner til bryggeprosessen, kan jeg fortelle at det er størrelsen på anlegget har lite å si for tidsforbruket. En bruker minimalt med ekstra tid på et brygg på et 3 000 litersanlegg i forhold til et på et 1 000 litersanlegg, mens 3 brygg på et 1 000 liters oppsett krever at alt gjøres tre ganger. Forskjellen i kostnader på å ha bryggere på jobb i normal arbeidstid, eller 16-20 timer i døgnet 365 dager i året, er på den annen side ganske formidabel. 

I et tidligere svar til Bryggeriforeningen, der samtlige medlemsbryggerier stod på kopi, gir Thoresen inntrykk av at han ikke helt skjønner norsk alkohollovgivning:

"Når det gjelder ølbilder er dette bilder følgerne våre selv tar og som de velger å legge ut og dele med oss og andre følgere på våre tjenester. Dette er bilder av ølflasker og bokser, samt Sageneetiketter fra Untappd og vi innrømmer at dette kanskje er i grenseland - i grenseland da der er kundene selv som velger å legge det ut."

Dette funger dårlig når det presenteres for en samlet bryggerinæring, der alle bør vite at det er et klart regelbrudd å linke til andres omtale av produktene. Thoresen er ikke dummere enn at han, etter noen tiår i alkoholbransjen, burde kunne disse reglene. Han velger allikevel denne fordummende og respektløse vinklingen ovenfor sine kolleger. Thoresen fortsetter:

"I oppbyggingen fra en lokal til en nasjonal til en internasjonal merkevare - i sterk konkurranse med andre internasjonale merkevarer som Carlsberg og Heineken, har vi valgt å gjøre dette fra Oslo i stedet for å flytte til København eller Amsterdam og gjøre det åpent og lovlig derfra. Vi har startet Sagene Bryggeri med mål om å utfordre de store internasjonale merkevarene hjemme og ute, og som ledd i dette har vi valgt en aktiv bruk av sosiale medier. For uten disse vil vi ikke lykkes.

Skulle det vi gjør i Norge vise seg ikke å være lovlig, vil vi se oss nødt til å flytte dette utenlands, noe vi anser som både tullete og unødvendig. Vi lever i en verden med tøff konkurranse og med 60 % av det norske ølmarkedet på utenlandsk eide hender, er vi beredt til å ta opp kampen for en større markedsandel av norsk eid og norsk brygget øl både hjemme og ute."

Jeg ønsker lykke til i en av de nevnte byene, med den konkurransen Carlsberg og Heineken utgjør der. At det blir like lite lovlig med reklame mot Norge vet vi alle. 

Senere har han ytret at han kunne ha opprettet en "venneside" på Facebook, og lagt ut informasjonen der, men har heller valgt "the high road" (mitt ordvalg). Merkelig nok dukket den omtalte siden opp omtrent samtidig med denne påstanden. De som driver den må ha meget gode kontakter i Sagene Bryggeri, for logoen deres er laget på samme lest som bryggeriets  og de har en utrolig evne til å være der det kjøres ut øl fra bryggeriet. Thoresen og Sagene Brygger fortsetter nå sine regelbrudd ved å linke til det aller meste som legges ut på denne siden. Noe som går hånd i hånd med den ulovlige reklamen for "Kjørepils"

 

Fra Håndbok i Alkoholloven

I sitt svar til meg tar Thoresen med en liste over bryggerier han mener kapitalistene i Carlsberg har lagt ned. Noen av dem ble lagt ned før Carlsberg i det hele tatt hadde eierandeler i Ringnes. Overraskende nok hevder han her at også Ringnes er lagt ned. Etter det jeg har hørt eksisterer Ringnes og produserer solide mengder med øl like utenfor Oslos grenser. Om det er flyttingen ut av sentrum han henger seg opp i, får han problemer med å forklare et par andre ting. Er Mack, som eies av lokale krefter, også lagt ned? De har flyttet til nye lokaler utenfor Tromsø kommune. Om en skal bruke denne logikken kan en spørre seg om Sagene Bryggeri, som ikke har produsert en dråpe øl i Oslo, i det hele tatt eksisterer?

Samtidig sliter Thoresen med å forklare hvorfor de 4 årsverkene Sagene Bryggeri hadde i Oslo i fjor, gjør dem til et ekte Oslo-bryggeri, mens Ringnes med sine ca. 200 i Oslo Kommune ikke er et Oslo-bryggeri.  

I mitt opprinnelige innlegg var jeg innom den store likheten mellom Sagenes "Sterk Jul" og Arendals "1839". Her insisterer Thoresen på at han har bestilt et øl med egen oppskrift, selv om rebranding er forholdsvis vanlig for sesongprodukter. Jeg trodde ikke på hans forklaring og det gjør heller ikke Ratebeer. De har nå listet "Sterk Jul" som et alias for "1839".  

 

Fra Ratebeer.com


Jeg kunne nevnt flere eksempler, men mener det nå burde være klart hva jeg mener med at Sagene Bryggeri og Thoresen er lemfeldig med sannheten. For meg er en kapitalist en kapitalist, enten det er en dansk stiftelse eller det er en norsk vinkonge. En ting skal imidlertid Thoresen ha. Når det kommer til å selge et produkt er det få som slår ham. Så vil tiden vise om produktet er så bra at det fortsatt blir valgt når nyhetens interesser har lagt seg, og journalistene ikke lenger fungerer som "mikrofonstativ". 

Jeg vil gjerne mine om at det som er beskrevet over skjer i en bransje som er preget av åpenhet og respekt. Det hører til unntakene at et bryggeri får nei om de vil besøke et annet, for eksempel for å se på en type utstyr de selv vurderer å kjøpe. Det er også helt vanlig at bryggerier i oppstartsfasen får plassere sine folk hos de som er godt i gang, for å lær daglige rutiner og små triks. Åpenheten gjelder det aller meste, inkludert oppskrifter. Har et bryggeri fått til noe spesielt får andre vite hvordan, om de spør Jeg har selv sittet blant hjemmebryggere og fått presentert detaljerte oppskrifter fra større bryggerier enn det Sagene kan drømme om å bli. Dermed er det ikke til å undres over at en del andre aktører i bransjen har fått Thoresen og Sagene Bryggeri i vrangstrupen.

Arendals Bryggeri

Arendals Bryggeri har vært nevnt en del ganger i denne diskusjonen. Jeg ønsker å understreke at jeg har absolutt ingenting mot dette bryggeriet og deres produkter. Deres "1839" er for eksempel en meget anstendig juleøl, og jeg ser med forventning frem til å smake det de får til på sitt nye 3 000 liters-anlegg. (Pils drikker jeg minimalt av uansett hvem som brygger den.) Det jeg reagerer på er Sagene Bryggeris markedsføring, holdninger overfor andre i bransjen og arroganse mot dem som tillater seg å stille dem et spørsmål eller to.

Noen Linker

Mitt opprinnelige innlegg på NAbloggerne

Mitt opprinnelige innlegg på Ølportalen (samme dag)

Henning Thoresens svar som gjesteblogger på Nettavisen

Lasse Lukacs' svar til Henning Thoresen

Ratebeers liste over bryggerier i Oslo 

Vinmonopolets øl merket med Oslo

Helsedirektoratet: AMT-direktivet om alkoholreklame

Helsedirektoratet: Håndbok i Alkoholloven

 


 

#Nettavisen #Oslo #Sagene #Norskøl #Reklame #Ale #Arendal #Pils #SageneBryggeri #Lokalt #Kortreist #Partiotisme #Brunblogg