Finnes det et politisk flertall for å senke alkoholavgiftene?

Tidligere denne uken skrev jeg en bloggpost om ti grunner til å legge ned taxfree-ordningen, et blogginnlegg som medførte en del reaksjoner fra folk som tydeligvis ikke hadde lest innlegget og som så ut til å tro at jeg personlig støtter alle de ti argumentene. Argumentene var listet opp nettopp for å vise at det finnes ulike vinklinger og grunner for å legge ned ordningen.

 


© Billy Wilson 2010 CC

La meg utdype litt. Selv om jeg ikke står inne for alle de ti argumentene, er jeg absolutt for å legge ned taxfree-ordningen. Jeg mener hele ordningen, og ikke bare butikkene på flyplasser og båter. Butikkene kan gjerne være der og selge med vanlige avgifter om det er ønskelig, men det finnes ingen gode grunner for avgiftsfritaket. Den største bekymringen til de som er i mot en nedleggelse, ser ut til å være at en da ikke har finansiering for flyplassene og at småflyplassene vil lide. Dette på tross av at jeg påpekte at en naturlig følge ville være at kostnadene ved drift av flyplasser blir lagt inn i prisen på flybillettene, og at jeg ikke har nevnt et ord om at jeg er i mot overføringer fra store til mindre flyplasser, slik vi har i dag.

Vil det så bli umulig å ta med seg spennende drikkevarer fra utlandet om ordningen legges ned? Det finnes i dag en enkel og grei ordning for forenklet fortolling, der en betaler på automater på grensestasjoner og flyplasser. Med enkle justeringer kan for eksempel denne brukes på alt en tar med seg inn til landet. Andre løsninger kan være mindre kvoter og salg på flyplasser og båter eller for den del full tilnærming til EU-standarden, der en kan ta med seg til eget forbruk - opp til et års forbruk. Å finne en enighet om dette på Det Norske Storting er imidlertid en utopi.

Enighet på Stortinget oppnås gjerne gjennom hestehandel, og det er her koblingen mot alkoholavgiftene kommer inn. Vi har enkelte partier som ikke engang vil diskutere å senke alkoholavgiftene ensidig. Noen vil heve dem for å stoppe synden, mens andre mener alkohol er en god måte å finansiere statlige oppgaver på. I denne krysningen oppstår det jeg mener er en mulig løsning; å kanalisere mer av salget gjennom de avgiftsbelagte og statlig kontrollerte kanalene, og dermed kunne senke avgiftene uten å senke de totale inntektene. Samtidig kan en få med seg partier som MDG og KrF fordi de allerede er for en fjerning av taxfree-ordningen, og vet at de neppe får flertall for dette uten å legge noe på forhandlingsbordet. Høyresiden er for begrensning av grensehandelen, og en senkning av avgiftene på handel her i landet vil utvilsomt bidra til nettopp det.

Det handler med andre ord om virkelighetsorientering i stedet for drømmer om at ens eget syn skal vinne flertall og gi den verden en ønsker. Med den vinklingen mener jeg at en reduksjon av alkoholavgiftene er mulig både med dagens storting og med sannsynlige fremtidige sammensetninger. Mener en derimot at verden allerede er så god som den kan bli, får en heller la både drømmer og hestehandler ligge, men da kan en heller ikke skrike opp om feil i de eksisterende ordningene.

En mellomvariant er å la Vinmonopolet overta salget på flyplassene. SP er blant annet for dette, og det kan være en aktuell løsning. Samtidig kan det være en løsning jeg er for om den gir en forskyvning av avgiftene. Med andre ord en mellomting mellom dagens løsning og nedlegging. FrP har vært sterkt mot denne løsningen. Et av hovedargumentene har vært at dette vil være nytt og ukjent for Vinmonopolet. Et glimrende argument fra et politisk parti som like etter gikk i regjering for første gang...

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Kortreist #Brunblogg #Bryggeri #Brygg #malt #humle #gjær #olportalen #utvidhorisonten #reise #taxfree #flyplass

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.