RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Sammy Myklebust

Juleøl - tradisjon og nyskaping

Julen handler i stor grad om tradisjon. Hjemme hos oss er det f.eks. en fast tradisjon at min kone avviser mitt forslag om å skifte til plasttre. Tradisjonene med øl til jul går noe lenger tilbake. Såpass langt at ingen egentlig helt har oversikten, men det en vet er at jul, i form av midtvintersfest, ble markert lenge før kristendommen og at dette gjerne ble gjort med alkoholholdige drikker.

 
I nyere tid har julølet i stor grad vært synonymt med malttunge varianter av bokkøl. Selv om de har kommet i forskjellige styrker og med forskjellige navn har det hatt et svært likt smaksbilde. Et smaksbilde som passer heller dårlig til det meste av julemat, men kan være greit fremfor peisen eller i sofakroken etter julemiddagen. At det lenge har vært liten variasjon ser imidlertid ikke ut til å ha plaget norske øldrikkere. Mens jeg fortsatt feieret jul med mine foreldre var det en tradisjon å handle øl på Vinmonopolet til julemiddagen. For oss som vestlendinger var det Hansa Juleøl med grønn etikett som gjalt. Ser en på salgstallene rundt i landet viser de klart at geografiske referanser er viktige i valg av øl til julehøytiden og at interessen for juleøl fra Vinmonopolet har vært stor.

Frem til 2010 utgjorde ølsalget i november og desember over halvparten av polets årlige ølsalg, og i 2005 var den helt oppe i 57%. Andelen var i 2014 nede i 40%, men det ble allikevel solgt 78% mer øl i disse to månedene enn i 2010. Årlig omsetning av øl på polet var opp 120% i samme periode.

De malttunge variantene selger fortsatt bra. Aass Juleøl Premium var f.eks. det 5 mest solgte polølet i 2014, og tett bak følger en del av konkurrentene. Samtidig dukker det stadig opp juleøl som avviker fra den gamle formelen. Mange mener dette begynte med Ringnes sin Julebokk, som kom på markedet i 1999. Selv om dette også er et bokkøl har det en temmelig annen smaksprofil enn de mer tradisjonelle. I tillegg har den et alkoholinnhold på 9,0%. Den selger fortsatt bra og var i fjor polets 9. mest solgte øl gjennom hele året. Senere har flere kommet til. I 2003 kom pionerene i Nøgne Ø med God Jul. Haandbryggeriet kom med Nissefar i 2005 og Nissemor i 2006, men det virkelige vendepunktet kom i 2010 da Dagbladets juleølpanel ble så imponerte over Nøgne Øs God Jul at de lot den sprenge poengskalaen. Den fikk 7 på terningen.

Etter dette har stadig flere varianter kommet til i juleølfamilien og kjenner jeg bryggeriene rett kommer det et par nye i år og. Dette får du svar på rundt første helgen i november, tiden bryggeriene har blitt enige om at juleølet skal slippes i butikker, på pol og på utesteder.

 

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Kortreist #Brunblogg #Bryggeri #Brygg #malt #humle #gjær #olportalen #utvidhorisonten #juleøl #tradisjon