RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Pål Nisja Wilhelmsen

Kjære Rema, æ slår opp

 

 

Det begynte ikke så bra mellom oss. Å besøke deg var litt som å rippe opp i en dårlig charterferie til Bulgaria fra 1989 mens kommunistene styrte. Du innbød ikke akkurat til et langvarig kjærlighetsforhold.

En rask inn og ut var greit, men noe særlig kos ble det aldri. Sakte, men sikkert gjorde du deg likevel mer interessant. Du begynte å tilby litt mer, mye spennende og en del som jeg aldri før hadde sett. I tillegg gjorde du det lett. Du var enkel. Det beste. Bare en ting hele tiden. Billigst.

Jeg dro innom deg hver gang jeg handlet. Selv når kooperasjonen ville gi meg medlemsbonus og sendte meg kuponger. Selv når de grønne handlevognene trumfet alle kortene mine. Selv når menyen tilsa noe annet.

Så begynte du å prøve være som de andre. Du imiterte fortsatt øst-europeisk åttitallsmote for pynt, men du skulle ikke være dårligere enn de andre. Billigst og enkel var ikke nok. I tillegg ville du så gjerne være litt mer i bestemte perioder. Litt ekstra billig. Litt mer av alt. Middagstips. 

Problemet var at de andre var flinkere enn deg, og du hadde ikke helt dansefoten til å prøve deg på annet enn trønderrock. Du var verken grønnkul eller kooperativ nok til å være som dem. Den ekstra sminken lurte ingen, og det enkle var ikke lenger nok.

Så begynte du å snakke om deg selv. Æ.

 
10 prosent på det jeg kjøper mest? Javel, men da burde jeg kanskje fått 10 prosent når jeg handlet tre pakker bleier? Eller gjelder det gang to, eller tre? Eller? Gi meg heller prosent på alt, Rema.

Vel, egentlig prøvde du først å lære meg om barneoppdagelse hos VG. 

Så skulle du fortelle deg om deg selv. Æ

En veldig liten Æ. I hvert fall mye mindre.

Først tok du en tidsmaskin tilbake til et styremøte i kooperasjonen hvor man fant ut at det å ha egne varer, de blåhvite, ikke var noe nordmenn ønsket mer. Så fant du ut at innovasjon ofte er å gjøre det motsatte. Noe annet. Derfor byttet du ut Kims med Rema Potetflak, ølet fra Mack med Rema Pils, risen fra merkevaren vi stolte på - vår kjære onkel Ben - med Rema ris.

Les også: Her er Rema 1000s nei-liste

For det vi nordmenn vil ha i 2017 er mindre. Mindre av alt! Det er ikke slik nå at vi har verdens matfat tilgjengelig over alt. Eller at vi kan bestille matvarer direkte hjem til oss på nett. Vi vil ha mindre utvalg, og mindre merkevarer vi kan stole på. Innovasjonen til Reitan-familien er å begrense utvalget i konkurransen med de andre matbutikkene noen hundre meter unna (ok, noen kilometer utenfor bomringen i Oslo)

men, du æh.... du er i ferd med å bli veldig uinteressant.

Rema, jeg likte deg best når du var enkel og billig. Ikke egosentrisk og radmager som nå.

Æ slår opp. 

PS! Jeg vet det er flere som slår opp med deg om dagen, men kanskje du kan få trøst av en annen eks, Rimi?