Farlig å skjemme bort barna økonomisk

Den siste tids debatt er ganske klar i konklusjonen: Opplæring i privatøkonomi må inn i grunnskolen!

Det er noe mange fagpersoner innen økonomi ser på som en nødvendighet, da det kan redusere mange problemer senere, ala skylapper og luksusfelle-problematikk.

Så langt alt vel.., men er det eneste tiltaket som er nødvendig og hva er foreldrenes ansvar?

Gutten eller jenta som får oppgaver hjemme og må bidra litt til fellesskapet for det de får i penger hos foreldrene under merkelapp: "ukelønn", lærer seg ansvar. De lærer trolig også at om de skal få noe som i det hele tatt har ordet "lønn" i seg, må de jobbe for det. I motsetning til gutten eller jenta som ikke trenger å gjøre en døyt for samme ukelønn.

Og videre er spørsmålet: Er det sunt å se at kompisen får det samme som du gjør, for å gjøre ingenting!?

Neppe...men det eneste man kan konsentrere seg om som foreldre, er å tenke på hva som gagner ditt barn og snakke om barnet ditt om dette, også det som ungdommen skal leve av i fremtida: Lønn og økonomi..

Start tidlig

Jo tidligere du starter med å flette inn litt økonomisk innsikt hos barnet ditt, jo tidligere får jo barnet økonomisk forståelse, og en forståelse av at dette er naturlig og en del av hverdagsliv på samme måte som andre hverdagslige ting man skal være bevisst på. Man snakker ikke om "terping", men rett og slett litt bevisstgjøring og noen krav til "lønna"

La også barnet ditt få foreslå ekstraoppgaver som gir ekstra ukelønn, for på den måten får de noe å strekke seg etter og kan også utvide det vi kaller mestringsfølelsen sin. I noen tilfeller kan man sikkert avsløre om det her er snakk om en liten "grunder" eller en som bare gjør et pliktarbeid...

La det være lysbetont !

...det å skulle lære seg om pengebruk og det å jobbe for ukelønn, skal ikke fortone seg som en negativ ting for barna og det er nok lurt å gjøre det så interessant og gjerne humoristisk som mulig for dem. Ta gjerne eksempler på dette med å tjene penger og hva som er fordelen med å tjene egne penger og jobbe for dem. Snakk om disponeringen av pengene, uten å legge konkrete føringer for bruken i ettertid. Det er tross alt de som har jobbet for det, så da er det deres penger. I motsatt fall lærer de neppe det å ta ansvar for selve bruken og det er vel ikke det som er målet....både jobben og disponeringa er deres ansvar og vi kan best veilede tenker jeg.

Bruk tid og snakk gjerne om sparing

Unger er forskjellige og noen av barna har så ulike interesser, at man ikke skulle tro de var søsken.Det gjelder også økonomisk interesse. Som i annen oppdragelse er det sikkert lurt å føle seg frem hvor du best når ditt barn i forhold til pengebruk og økonomi. Humor og egne eksempler kan gjøre det mye lettere enn du kanskje først tenkte og ingen opplæring uten prøving og feiling....ser barnet at det blir lite lommepenger i forhold til søsken fordi innsatsen er laber, ja da kan det være det som er læring nok for ham/henne. Noen vil ikke og er ikke interessert, da trengs det kanskje mer tid og det må modnes.

Men jo tidligere et barn/ungdom blir økonomisk bevisst, også på hjemmebane, jo tidligere vil det forstå det med ansvar og mestring på området. Det at skolen skal ha et ansvar fremover med opplæring, vil være et positivt bidrag til bevisstheten, men også i hjemmet skapes de gode opplæringsvilkår for god privatøkonomi, det er jo tross alt der man skal praktisere!

Og resultater av en oppdragelse med økonomisk veiledning, tror jeg er gull verdt, vi har ingenting å tape og kan hende klarer poden selv å kjøpe den boligen de ønsker når den dagen kommer, de er jo tross alt da blitt eksperter på å tjene og spare penger på en smart måte....

 

#økonomidama #økonomi #bevissthet #sparing #foreldre #privatøkonomi

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag