RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Silje Vallestad

Opp av sofaen med apps

 

Å kunne sitte i sanden kikke på barna som surfer etter en joggetur er helt OK :)


Etter mitt forrige innlegg har jeg fått mange spørsmål om Withings er den eneste appen jeg bruker i treningssammenheng. Svaret er nei. Jeg kombinerer Withings sitt helsesystem (Smart Scale, Activité klokken, blodtrykksmåler etc) med andre tjenester som gjør gåturene morsommere eller sparker meg videre i gang og i form. Dette hjelper meg på min reise fra syk til fit:

Get Running

De første to månedene var det nok for meg å kun gå. En 10.000 stegs gåtur tilsvarer drøyt 8 KM, og i mitt tempo tok det ca 1t 40m. Bare det å gå var utfordrende nok lenge, og jeg slet med smerter i skinnleggene hver dag. Hver gang jeg så personer som løp lett forbi drømte jeg om å gjøre det samme, men hver gang jeg forsøkte satte både smerter i legger og knær samt kondisjonen generelt raskt en stopper. Jeg skjønte at jeg måtte starte veldig forsiktig, og det var da jeg fant Get Running. Denne appen hevder å få deg fra ingen løping til en halvtimes løping i strekk i løpet av 8 uker. 

Konseptet er kjempeenkelt. Start appen og begynn å gå. Hver session varer 30 minutter (det har alle tid til!), og en hyggelig damestemme guider deg på tur. Den første uken består av 5 minutter gange til oppvarming og deretter vekselsvis 1 minutt jogging og 1.5 minutter gange i åtte repitisjoner før du avslutter med 5 minutters gange. Damen heier deg frem og passer på å motivere deg underveis: "Start running in 10 seconds", "You only have 30 seconds of running left", "Run for 10 more seconds". Get Running ønsker at du skal løpe tre ganger i uken, og selve appen er omtrent som et spillebrett der du flytter deg et felt fremover for hver dag du løper, og der hver uke er litt mer utfordrende enn den forrige. Jeg har blitt skikkelig glad i den hyggelige britiske damen som heier meg frem!

Etter å ha gjentatt programmene for både uke 3 og uke 4 noen ganger hver tror jeg det tar noe lengre tid enn 8 uker å komme seg opp på 30 minutter i strekk løping (i alle fall i mitt tilfelle), men appen i seg selv funker som bare det! Dette er en skikkelig nybegynner app som absolutt alle kan oppleve mestring med!

 


Musikk

Å høre på musikk mens man går eller løper gjør alt mye morsommere. Heldigvis tillater både Get Running og Withings appen (hvis du bruker den som skritteller) at du kjører en musikkapp parallelt.  Det finner masse forskjellige musikktjenester der ute: Beat, Wimp og Spotify er nok de mest brukte. Jeg har laget meg et par spillelister med tempomusikk som jeg får lyst til å danse til, og har alltid musikk på øret når jeg løper med Get Running.

 

Lydbøker

Lydbøker funker fantastisk bra til lange gåturer. Jeg har valgt å bruke Audible som min tjeneste. Audible er eid av Amazon, og alle lydbøker som er tilgjengelig der er tilgjengelig på her. På mange måter er Audible som en bokklubb. Du velger en plan der du får credits (enten 1-2 i måneden eller 12 eller 24 per år) og hver credit kan byttes i en bok. I tillegg får du New York Times eller Wall Street Journal levert på øret hver dag  gratis. Jeg har valgt New York Times, og å starte dagen med en 50 minutters gåtur kombinert med ferske nyheter er ganske så bra! I tillegg har jeg hørt på en rekke fagbøker som jeg lenge har tenkt at jeg skulle lese men ikke har hatt tid til. Skritt kombinert med bøker og nyheter slår to fluer i en smekk! For 24 credits levert på en gang (på denne måten kan du laste ned bøker når du selv vil og trenger ikke vente en hel måned på neste bok) koster det ca $230. Under $10 per bok!

 

Skype

To fluer i en smekk slår man også ved å kombinere gåing med telefonsamtaler. Walk-and-talk kaller jeg dagene der jeg snakker meg gjennom turen min. Du har helt sikkert en venn du ikke har snakket med på lenge eller noen telefonsamtaler du må ta - i jobbsammenheng eller på andre måter - og å kombinere skritt med snakking fungerer supert! Siden jeg bor i USA er telefonsamtaler til Norge dyrt. Jeg bruker derfor oftest Skype til å ringe med, men i det siste har jeg også testet ut Facebook sin nye ringefunksjon med stort hell. Imponert over lydkvaliteten!

Familien og venner

Tech kan hjelpe deg i gang, men ingenting er bedre enn familie og venner. Da jeg startet å gå bestemte jeg meg for å bruke beina til alt jeg skulle gjøre. Å gå til butikken og handle smått ofte, gir langt flere skritt enn å kjøre bil og handle stort sjelden. Å følge guttene til skolen eller parken gir både skritt og tempo, og en gåtur med min mann gir hyggelig alenetid.

En gang i løpet av våren hiver jeg meg kanskje med min mann i hans treningsgruppe i parken. To dager i uken følger 10-30 damer (og et par menn) hans Viking Workout opplegg i parken ved siden av skolen. Dette opplegget er ikke for nybegynnere og jeg er ikke i nærheten av å være i god nok form til å være med der enda, men etterhvert.... 

 

Gåturer kombineres superbra med alenetid med ektefelle eller kjæreste.


 

Å følge barna til skolen eller parken gir både skritt og tempo. Trikset er å bruke alle anledninger man har til å bevege seg!

 

Hvilke tjenester bruker du?

Jeg er stadig på jakt etter nye apper og tjenester som kan hjelpe meg til å holde skrittene i gang og formen stigende. Hvilke tjenester bruker du?

 

For ordens skyld: Jeg er ikke sponset av verken Get Running, Audible, Skype, Beat eller noen av de andre tjenestene nevnt her.