RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Silje Vallestad

Zinfandel Sessions: Om den lange veien til suksess

 

Sent en kveld i desember i fjor fikk jeg en mail fra en venninne og støttespiller gjennom flere år. "Silje - forbered deg på en drittpakke i Finansavisen i morgen. Jeg er her for deg. Vi er her!". Tidsforskjellen på 9 timer ble plutselig hendig, og jeg fikk lest avisen før de fleste andre. Et stort bilde av meg med tittelen "Bipper flopper" lyste opp hele forsiden.

Finansavisen hadde ikke ringt meg, og selv om det ikke kom som et sjokk at den tøffe gjørmen vi stod i ville påkalle medias oppmerksomhet, var det et sjokk at artikkelen dukket opp akkurat da og uten at noen hadde kontaktet meg. Jeg stod midt i en helsemessig ekstremt tøff periode, og på toppen av dette slet selskapet. Artikkelen gjorde det ikke lettere, og jeg så for meg noen uker med drittslenging fra alle kanter. Et av styremedlemmene sa tydelig: "Silje - hvis du ikke får skuta på rett kjøl og lander selskapet på en god måte har du ingen fremtid i norsk næringsliv. Du er død som gründer."  

Det er mye å fortelle om både denne episoden og selskapet både før og etter (ja - Bipper kjører fortsatt på), men det får vente. Historien og mer om selskapet kommer senere. Lykken midt i dette ble Silicon Valley kulturen og et internasjonalt nettverk som tenker på en helt annen måte. Forutsetningen for innovasjon er å feile. Og hva er egentlig å feile? Man kan feile økonomisk men fortsatt være en global ener produktmessig. Man kan tjene bra med kapital, men på produkter verden ikke trenger eller som i verste fall er skadelige.

"I myself have failed and I learn much more in failures than in successes. And failures have put me to such an honest place that prepares me to meet success as a better person."

Jennifer Zhu Scott, investor og gründer

Den kvelden 11. desember i fjor mens jeg satt med Finansavisen foran meg på mobilen og hjertet langt nede i magen sendte jeg ut en lang mail til mine venner i Young Global Leaders nettverket. YGL?ene er alle unge ledere mellom 30 og 40 år valgt ut av World Economic  Forum på bakgrunn av sine lederposisjoner og samfunnsengasjement. Kunstnere, politikere, statsledere og næringslivsledere fra hele verden. Jeg fortalte dem om artikkelen, status i selskapet og mine tanker. Responsen var overveldende. Kjente gründere skrev til meg og fortalte om da alt gikk i dass for dem, og ledende investorer fortalte om hvordan de tenkte rundt innovasjon, feiling og nyetablering. En kjent asiatisk investor, Jennifer Zhu Scott, skrev følgende til meg i en lengre privat chat vi hadde i kjølvannet av artikkelen:

"I am reluctant to invest in entreprenurs who haven´t failed at least a couple of times. I would not recommend them to any of my investors either. In fact just this morning during my advisory discussion with an investor regarding a startup, I advised him not to invest because these couple of entreprenurs haven´t failed yet"

Jennifer sa at jeg gjerne kunne sitere henne på dette, og i samtaler med andre internasjonale investorer ble dette et gjengangstema. Invester i gründere som har feilet. Som Jennifer også sa:

"I myself have failed and I learn much more in failures than in successes. And failures have put me to such an honest place that prepares me to meet success as a better person."

I samtaler med ekstremt suksessfulle gründere i kjølvannet av Finansavisenartikkelen ble feiling et tema vi snakket mye om. Feiling som en del av veien man må gå før man vinner. Hvordan suksessen aldri hadde skjedd hvis de ikke feilet underveis. Gründerne jeg snakket med var alle langt mer opptatt av å fortelle om hvordan de feilet enn om suksessen, og samtlige følte at de gjennom media hadde blitt profilert som overnight succsesses mens de virkelige historiene handlet om å gå på trynet igjen og igjen før suksessen og millionene/milliardene var et faktum.

"Fortell disse historiene, Silje", sa en av gründerne til meg, og med det begynte en bok som har fått navnet The Zinfandel Sessions: The long road to an overnight success gradvis å ta form i hodet. Over en flaske Zinfandel eller to hjemme hos meg eller dem snakker jeg med ekstremt suksessfulle gründere om visjonene, veien, nedturene og det å reise seg igjen. Om å ta risiko igjen og igjen og igjen før man til slutt - gjerne etter mange år og mange selskaper - vinner. Jeg har enda å treffe på en gründer som kan fortelle om en overnight success og dans på røde roser. De virkelige historiene er fantastiske historier om fantastiske mennesker som alle har det fellestrekket at de turte. En forutsetning for innovasjon er å tørre å feile, og typisk å feile igjen og igjen!

Hvilke gründere bør jeg drikke Zinfandel sammen med? Noen flasker er allerede tømt, men det er flere igjen.