RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ketil Solvik-Olsen

Norske selskap bygger norske veier


Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. (NTB scanpix)

Godt over 90 prosent av veikontraktene går til norske entreprenører. Dette er en markert økning sammenlignet med de siste årene under forrige regjering, da nesten hver fjerde krone gikk til utenlandske entreprenører.

Vi bygger landet, og vi bygger norsk næringsliv. Det er dobbelt bra. I tillegg konstaterer jeg at de aller fleste ansatte på lønningslistene i byggeprosjektene er norske statsborgere. Blant utlendinger i prosjektene er det primært nordiske innbyggere.

Dette er fakta som burde glede de fleste av oss. Men det har vært vanskelig å få pressen særlig interessert i slike gode nyheter. Dessverre.

I lys av nevnte fakta ble jeg derfor forundret da Senterpartiet nylig fikk bred mediadekning med påstander om at utenlandske entreprenører nå var på full fart inn i norsk veibygging, og ikke minst fryktet de konsekvensene av at kineserne nå angivelig blir dominerende.

Påstandene er jo fullstendig feil, men det brukte ikke pressen tid på å sjekke. Som sagt – norske entreprenører vinner nå en betydelig større andel av kontraktene enn da Senterpartiet hadde samferdselsministeren. Det bygges og vedlikeholdes mer nå enn før.

Og, sist det ble fremforhandlet kontrakter med kinesiske selskap for bygging av riksveier, så var det under Senterpartiets styre. De siste 4 årene er det kun inngått en veikontrakt med kinesisk selskap – det var på en fylkesvei i Trøndelag, hvor Senterpartiet da hadde fylkesråd for samferdsel.

Historien har lært oss at Senterpartiet burde stemme Fremskrittspartiet dersom de ønsker at norske entreprenører skal få flest mulig oppdrag. Og dersom de frykter kinesiske kontrakter, så er Senterpartiet siste partiet som burde få innflytelse. Selv om vi skal bygge veier for fremtiden, så bør man ikke være helt historieløse i den politiske debatten.