RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Svein Harald Røine

Å se fantastisk ut naken!

 

Bilde: Mylifeasmeandmyself.blogg.no


Januar er den verste måneden.

Treningssentrene er stappfulle av nyfrelste, nyttårsforsett-besatte sofaslitere som den siste dagen i 2014 i champagnerus bestemte seg for å gjøre det samme som de gjorde i fjor- nemlig å starte det nye året med trening. Når vektnålen stønner tilfreds idet de går av badevekten, innser mange at de ikke skulle forsynt seg for 5. gang av juleribba, pinnekjøttet, julepølsene, medisterkakene og riskremen.

Onde tunger skal ha det til at vi legger på oss fordi hullet i hodet (altså munnen) er større enn hullet der alt skal ut. Ikke vet jeg. Jeg har aldri målt.

De nyfrelste treningsfantomene vil trene for å gå ned noen kilo vekt. De vil ha vekk ryggfettet, bilringen, manboobsa og øke sitt "tigh gap", altså avstanden mellom lårene. Det skal visstnok være veldig in for tiden. Man må undres hva det skal være godt for? Bedre plass til padden i sykkelbuksen kanskje?

Andre har bestemt seg for å sette seg sportslige mål, som å gjennomføre Birken, både på ski og sykkel, Skarverennet, Vasaloppet, Marathon, i Oslo, Berlin og New York. Oslo-Lillehammer på sykkel står også på bucketlisten til noen, for ikke å snakke om triatlon. Med svømmeknappen og sykkelknappen som tidligere meritter tropper de opp og annonserer for omverdenen at de skal begynne et nytt liv.

 

Bilde: phantomcomicsurvey.wordpress.com

23. januar er det slutt

Galskapen tar heldigvis slutt 23. januar. Det er visstnok forsket på det. Det er den datoen flest mennesker gir opp sine nyttårsforsetter. Etter det blir det færre og færre på treningssentrene. "Treningsfantomet forsvinner fra treningsentrene stillere enn jungelkatten." (Fritt oversatt jungelord). 

De vanlige traverne som trener hele året puster igjen lettet ut, og kan med glede kose seg uten at noen kommer innenfor intimsonen deres før nyttårsforsett-helvete setter inn 11 måneder senere.

Det er klart at dørstokkmila er lang for mange. Det gjelder ikke bare trening. Det gjelder alt som ikke er lystbetont. Oppvasken, støvsugingen, kveldsturen med hunden, besøke svigermor etc. er alle ting hvor dørstokkmilen kan bli for lang. Det er kanskje ikke så rart. Vi mennesker liker å ha det komfortabelt. Vi liker å være i komfortsonen. 

Jo eldre vi blir, jo vanskeligere er det å trenge gjennom komfortsonerustningen. Jo eldre vi blir jo lenger er dørstokkmila. Det er mye vanskeligere å endre seg når hårene har begynt å stikke ut av nesen og ørene, mens øynebrynene er i konstant krig. Det er mye vanskeligere å endre seg når puppene peker på skotuppene og ikke på dem du snakker med.

Vanene sitter hardt i, og det kreves sterk inspirasjon og sterk motivasjon for å endre seg.

For egen del fant jeg ut av dette for snart 5 år siden. Hvordan endre en vane. Det viste seg å være enklere enn jeg trodde bare jeg forstod mekanismen. 

Det er enkelt å endre en vane

I følge Anthony Robbins gjør vi mennesker mer for å unngå smerte enn å oppnå glede. Smerte og glede er de to viktigste drivkreftene i endringer.

En person som har sittet i sofaen hele året, gumlet potetløv, og bestemmer seg på nyttårsaften for å trene, opplever raskt at det er mer smertefullt å trene (etter 23. januar) enn det er å være feit.

En som har røkt hele livet og bestemmer seg på nyttårsaften for å slutte, opplever at det er mer smertefullt å slutte å røyke enn å leve med de plagene som røyking gir. Derfor endrer de ikke vaner.

Alle som røyker kjenner jo inderlig godt alle fordelene ved å ikke røyke. Penere hud, penere tenner, deiligere å kline med, mer utholdende elsker, bedre kondisjon, sparer masse penger som kan brukes til f.eks. kjøpe svømmebasseng i hagen etc. Alt dette vet de. Likevel gjør de det ikke.

En av grunnene er sikkert at de trives med å sitte i sofaen hver eneste kveld og se på sporten i alle kanaler, eller at de liker det sosiale og avslappende med røyken sin. 

Da skjer det ingenting. Da blir de treningsfantomer den 23. januar hvert år.

Hva skal du gjøre da?

Se for deg at du har røkt hele livet. Hvert år siden du startet å røyke har du hatt nyttårsforsett om å slutte å røyke. Du har sluttet å røyke 20 ganger, og begynt 21. Du føler deg dårlig og går til legen. Legen sier at du kanskje har fått strupekreft.

Hva gjør du?

Du slutter på dagen!

Hvorfor?

Fordi smerten ved å røyke ble plutselig mye større enn smerten ved å slutte å røyke.

Så enkelt er det! Du må faktisk forbinde den uønskede adferden med så mye smerte at du slutter med det.

Hvis du samtidig lager deg et positivt fremtidsbilde av noe du ønsker å oppnå hvis du endrer adferd, da har du den nødvendige motivasjonen for å lykkes.

Hva gjorde jeg?

Som treningsfantom og støttemedlem i SATS og deretter Spenst i 15 år, begynte jeg å trene 4-6 dager i uken. 

Endringen skjedde for snart 5 år siden, samtidig med at jeg startet mitt eget selskap AlltidPositiv. Med unntak av når jeg er syk eller skadd har jeg nå holdt på med det uavbrutt.Jeg har aldri problemer med dørstokkmila lenger når det gjelder trening. Trening har blitt en vane. Jeg brukte smerte og glede som katalysator for å lykkes.

Min smertesetning er følgende: "Jeg kommer aldri til å lykkes med min nye karriere hvis jeg ikke trener 4-6 ganger i uken." Jeg knyttet altså smerten opp til noe som var dødsviktig for meg. Hvordan kunne jeg ellers hjelpe andre som ønsket å endre seg, hvis ikke jeg klarte det selv. Case closed.

I tillegg lagde jeg meg et gledesmå som var lystbetont og inspirerte meg.

En kveld jeg var på sirkeltrening på Spenst, spurte instruktøren hva den enkelte trente for. I tur og orden svarte man "Jeg trener til Birken. Jeg trener til Grenserittet. Jeg trener for å gå ned i vekt." Til slutt spurte hun meg hva som er mitt mål." Svaret kom raskt:

"Å se fantastisk ut naken!" 

he he

(Heldigvis er det jeg selv som definerer fantastisk :-) )

___________________________________________________________________________ 

Boken MODIG kan bestilles på Tanum

Ønsker du en signert utgave av boken, kan den kjøpes ved å sende en SMS til 26128. Skriv "MODIG" i tekstfeltet.

 

 
Klikk på logo for å besøke min hjemmeside

Besøk Moss - Byen på solsiden

#modig #positiv #karisma  #vg #db #tv2 #nettavisen #ledelse #leder #2015 #hverdag #helg #smil #trening #nyttår #motivasjon #sats #spenst #nettavisen #blogg #bucketlist