RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Svein Harald Røine

Slik blir du en inspirerende leder. Del 2

 

www.alltidpositiv.no

Alle medarbeidere ønsker å jobbe med en inspirerende leder! Mange undersøkelser viser at arbeidsglede kommer fra bl.a. inspirerende lederskap, gode kollegaer, frihet til å løse oppgaver selv og en klar forståelse av eget bidrag i helheten. Inspirerende lederskap er ofte en sterk drivkraft for arbeidsglede.

Dette er andre del i en bloggserie hvor jeg presenterer 10 råd som ledere kan bruke for å kunne inspirere medarbeiderne.

Råd nr. 1)  Klikk her.

Råd nr. 2)  Vær synlig. En god leder gjemmer seg ikke bak en pult.

Dette er en av mantraene til Richard Branson, grunnleggeren av Virgin Records og flyselskapet Virgin. Det er avgjørende for en leder, som ønsker å inspirere sine medarbeidere og omgivelsene forøvrig, å være konstant ute på farten for å lære og bli kjent med organisasjonen, kunder, medarbeidere osv.

Richard Branson er viden kjent for å være synlig. Synligheten bygger stolthet og smitter over på de ansatte. I Norge er kanskje en av de dyktigste lederne til å være synlig, og til å inspirere medarbeiderne gjennom synlighet, Anita Krohn Traaseth. Hun er den 24. mest synlige lederen i 2013 i Norge, mens selskapet ligger på noen og 90ende plass. HP Norge var "så og si helt"usynlig" som selskap før Krohn Traaseth tiltro stillingen og startet sin "synlighets strategi".

Et annet eksempel er Torger Ødegaard, tidligere Byråd  for utdannelse i Oslo. Han innførte besøksdag for seg selv hver eneste fredag. Hver fredag hadde han som mål å besøke minst 3 skoler. Ingen fra Byrådet hadde tidligere vist det samme engasjementet gjennom å være synlig. Dette betalte seg i form av stort engasjement, gode resultater og at Osloskolen nå ligger helt i toppen i landet. 

Den store fordelen med å være synlig er at man kan lære av og forstå menneskene i organisasjonen. Man får mange gratis tips. Det er en uovertruffen måte å få innspill til forbedringer.

Richard Branson har alltid med seg sin notatbok til å skrive ned alt han lærer og alle tankene som dukker opp i samkvem med medarbeidere, kunder og omgivelsene generelt.

 

Råd nr. 3) Lag en visjon - et fremtidsbilde som viser vei. 

Et av de viktigste virkemidlene for å bli en inspirert og inspirerende leder, er å lage en visjon og skape et inspirerende fremtidsbilde som alle ansatte skal være med på å oppnå. 

Hvis man ikke vet hvor man skal, da spiller det ikke noen rolle hvilke vei man velger. Dette ble veldig godt beskrevet i filmsekvensen der Alice i Wonderland roter seg bort i skogen og søker råd fra en katt som sitter i treet. Uten en klar visjon, blir det vanskelig å vite om man jobber med de riktige strategiene og prosjektene.

Avdøde Steve Jobs var en mester i å inspirere gjennom å lage en visjon som medarbeiderne, men også omverdenen ble fascinert av. "We believe that people with passion can change the world for the better" sa Steve Jobs. Det er en fantastisk visjon og sier noe om hvilket mot han og Apple hadde. Det som kanskje er mest imponerende, er at de klarte det. Det er ikke mange selskaper i verden som har påvirket livene til så mange mennesker, som da Apple lanserte Iphone. Den har endret hvordan hele verdenssamfunnet kommuniserer med hverandre.

Som leder er det avgjørende å ha en visjon. Den må være levende, og lederen må snakke om visjonen ved hver eneste anledning som byr seg.

Når du først har laget en visjon, er det viktig at alle medarbeidere i organisasjonen knytter sine arbeidsoppgaver til visjonen. Hvis alle medarbeidere vet hva deres rolle er for å realisere visjonen, vil man få en gjennomføringskraft som er enorm.

 

En visjon uten gjennomføring er en dagdrøm

Gjennomføring uten en visjon er et mareritt

Japansk ordtak.