Den største av de store

Keith Jarrett er i mine ører den største nålevende musikeren. Her kommer to fantastiske bevis på det.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Keith Jarrett - hvilken unik stemme.

Den 8. mai runda Keith Jarrett 70 år. Helt siden han slo gjennom med Charles Lloyd på midten av 60-tallet, og seinere sammen med Miles Davis, var det åpenbart at det var et talent helt utenom det vanlige som hadde vist seg fram. Seinere har det gått slag i slag med hans egne band, både The American Quartet med Charlie Haden, Paul Motian og Dewey Redman og bandet som gikk under navnet Belonging-kvartetten, med Jon Christensen, Palle Danielsson og Jan Garbarek, hans solo-karriere og de seineste tiåra med trioen bestående av Jack DeJohnette og Gary Peacock. Uansett hvor vi har møtt Jarrett så har han vist oss et melodisk, harmonisk, improvisatorisk og kompositorisk mesterskap som har ført til at han er sin generasjons største jazzmusiker i mine ører. Her hjemme var vi vært og er vi sjølsagt svært så stolte over det Belonging-kvartetten ga oss på 70-tallet fordi Christensen og Garbarek spilte så viktige roller i bandet - og det med rette. For et band - for en musikk!

I forbindelse med Jarretts 70-års dag har Jarrett og hans plateselskap siden slutten av 60-tallet, ECM, bestemt seg for å markere den med to utgivelser. "Creation" er ni "låter" fra solokonserter han gjorde i 2014 i Toronto, Tokyo, Paris og Roma. Alt er fritt improvisert, men som vanlig når det gjelder musikk som kommer fra Jarretts unike sinn, så høres det ut som om det er gjennomkomponert. Vi får være med å feire Jarrett med låter på mellom sju og ni minutter og dette er Jarrett av beste merke - det skulle neste bare mangle når sjefen har plukka ut låtene sjøl.

Som om ikke dette var nok får vi også en bursdagspresang til fra Jarrett der han viser oss hvilken eminent klassisk pianist han er. Innspillingene er gjort i 1984 og 1985 i Saarbrücken i Tyskland og i Tokyo med høykompetente symfoniorkestre. Først er det Samuels Barbers "Piano Concerto op. 38" og fra Japan Béla Bartóks "Piano Concerto No. 3". Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette feltet, men Jarrett snakker uansett til meg på sitt høyst personlige vis. Når han så avslutter med en soloimprovisasjon i Tokyo som ekstranummer, så er dette nok et høydepunkt fra Keith Jarrett. For en klang, for en ro, for et uttrykk.

Keith Jarrett skal visstnok ikke være den enkleste å ha med å gjøre. Det slipper heldigvis de fleste av oss å bry oss med - vi kan bare nyte og flyte med i denne bursdagsfeiringa. Vi kan bare takke for presangene og gratulere med dagen til den største - Keith Jarrett.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Keith Jarrett

Creation

ECM/Grappa/Musikkoperatørene

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Keith Jarrett

Barber/Bartók/Jarrett

ECM New Series/Grappa/Musikkoperatørene

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.