RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Tor Hammerø

Festen er i gang!

Det er ikke hvert år man feirer 50 års jubileum på Kongsberg Jazzfestival. Derfor blir det markert kraftig allerede fra åpningsdagen med et voldsomt spenn fra Christian Wallumrød til Frode Alnæs - ispedd Mari Boine, Åge Aleksandersen og Jonas Fjeld.

 

 

Christian Wallumrød

Foto: Stein Hofve@kongsbergjazz

En av Kongsbergs aller største musikksønner, Christian Wallumrød, hadde blitt tildelt æren av å åpne ballet med et bestillingsverk. Mer musikalsk familie er det nesten ikke mulig å oppdrive, trommeslager Fredrik og stemmekunstner Susanna er søsken og tangentmannen David er nevø av Christian, og retninga den 43 år gamle "veteranen" i klanen har valgt helt siden han dukka opp for et større publikum i Airamero på 90-tallet, har vært original og usedvanlig spennende å følge.
Som så mange andre framtredende norske improviserende musikanter så har også Wallumrød sin formelle bakgrunn fra den etterhvert så berømte jazzlinja i Trondheim. Der har mange fått impulser til å gå sine egne veier og sammen med en helt ny utgave av Trondheim Jazzorkester ga Wallumrød oss nok en ny kurs med det timelange verket sitt.
Musikken tok utgangpunkt i en vakker, melodisk og rytmisk figur som Wallumrød etablerte gjennom mange repetisjoner med små variasjoner på piano. Det satte en usedvanlig intens, dempa og meditativ stemning. Publikum fikk raskt opplevelsen av at Wallumrød ville gi oss saaaakte musikk som skulle få til å utvikle seg og synke inn - og slik blei det - nesten.

Med et unikt kremlag bestående av Lars Ove Fossheim og Ivar Grydeland på gitarer, Anja Lauvdal på tangenter, Espen Reinertsen på tenorsaksofon, Eivind Lønning på trompet, Heida K.J. Mobeck på tuba, bror Fredrik og Siv Øyunn Kjenstad på trommer, Michael Duch på bass og ikke minst Tor Breivik på lyd og Kyrer Heldal Karlsen på lys, så tok Wallumrød oss etterhvert på ei reise som førte oss fra den himmelske freds plass til mer heftige lydlandskap der mange fikk plass til å uttrykke mest kollektivt for her var det lite av tradisjonelle soli.
Christian Wallumrød og Trondheim Jazz Orkester spente ut et stort lerret og brukte de fleste farger for å skape et vakkert og storslagent bilde. Ei vakker og unik åpning av årets jubileumsfestival.

 

Christian Wallumrød og Trondheim Jazz Orkester

Foto: Stein Hofve@kongsbergjazz

 

Frode Alnæs

Foto: Mats Even Omberg@kongsbergjazz

Etter litt elevert hygge med Hot Club de Norvège, Mari Boine og Åge Aleksandersen, blei kvelden avslutta med en meget opplagt Frode Alnæs og hans triovenner Rune Arnesen på trommer og Per Mathisen på bass. -Men ere jazz spurte Arnesen før de satte i gang på den hyggelige utescena på Christians kjeller. I mine ører er svaret ja og Alnæs er en sterkt undervurdert improvisator. Det viste han allerede på åpningslåta som var den eneste coverlåta underveis og som vare henta fra Dave Hollands låtskatt med den legendariske trioen Gateway med John Abercrombie på gitar. Etterhvert ga den upretensiøse Alnæs oss smakebiter fra store deler av sitt heftige repertoar, og med den beste assistanse tenkelig fra Arnesen og Mathisen - her snakker vi virtuoser uansett sjanger, så blei dette en perfekt avslutning på åpningsdagen av årets Kongsberg-festival.
For vår del tok vi natt med en av de vakreste låtene i den moderne norske toneskatten, Alnæs´ egen "Vitae Lux". Det var liksom ikke grunn til å be om så mye mer da.

Tor Hammerø

 

Frode Alnæs Trio

Foto: Mats Even Omberg@kongsbergjazz