RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trine Larsen

Floskelekspert søker juksetalenter

 

«Nesten alle lyver på jobbintervju. Fordi det virker», skriver Eva Grinde i nok en god kommentar om rekruttering.

Jeg kan følge opp med at nesten alle bedrifter lyver i stillingsutlysninger. Fordi det også virker - en stund.

Store deler av innholdet i Grindes tekst er beskrivende for hvordan mange bedrifter blir lurt i intervjuer. Men jeg vil påstå at dette også gjelder om vi snur situasjonen. Bedrifter bedriver selv inntrykksjustering. De pynter ofte på sannheten både når det gjelder beskrivelsen av seg selv og stillingen det skal rekrutteres til. Bruken av floskler i utlysningstekstene er mange og til dels komiske.

Ofte kan vi kalle enkelte rekrutteringer for floskelleken. Og like barn leker som kjent best. Men konsekvensene av manglende realitetsorientering og forventningsavklaring kan bli enorme. 

I Hammer & Hanborg sin undersøkelse «Kommunikatøren» forteller norske kommunikatører, markedsførere og digitale hoder at hele 38 % har byttet jobb i løpet av det siste året. Oftest fordi stillingen ikke var slik de hadde blitt forespeilet. Mange ganger fordi mandatet ikke er slik bedriften fremstilte det, og oppgavene var ikke i samsvar med forventningene.

Grinde påpeker at rekrutterere gjør lurt i å erkjenne at de ikke alltid avslører kandidatenes løgner. Det kan jeg være enig i. Derfor er arbeidet med å kvalitetssikre kandidatene svært viktig. Å legge hele fokuset på å passivt motta CV, søknadsbrev etter en utlysning og deretter gjennomføre en haug med intervjuer er gammeldags.

Vi som har rekruttering som fag må grave dypere. Vi må skaffe oss tillit hos både kandidater og oppdragsgivere. Vi må gjøre dypdykk for å avdekke drivere, motivasjon, moral, verdier, kvalifikasjoner, kvaliteter og ikke minst potensiale hos partene. Det må også gjøres en skikkelig analyse av bedriften, og vi må ikke minst ha inngående kjennskap til fagområdet det skal rekrutteres til - det utgjør ofte forskjellen på suksess og fiasko. Sørg derfor for å velge et rekrutteringsselskap som forstår hva den utlyste stillingen innebærer av oppgaver og ansvar, og som finner en best mulig match mellom bedrift og søker. 

Og har du sett noen morsomme floskel-jobb-annonser i det siste? Del dem gjerne her i kommentarfeltet. 

Hilsen Trine

 

#jobb #jobbtrine #jobb_blogg #jobbblogg #floskler #jobbannonser #rekruttering #kommunikatøren