RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trine Larsen

Har du sjefen fra helvete?

Stadig får jeg høre om elendige sjefer - og ofte er det akkurat derfor folk bytter jobb. Men hva kjennetegner dårlige sjefer? BI-professor Øyvind Martinsen har forsket mye på ledelse og hvilke personlighetstrekk som kan være avgjørende for hvordan sjefen fungerer. Han trekker frem tre personlighetstyper som kan beskrive de verst tenkelige sjefene


Narsissisme: selvsentrerthet, egoisme og mangel på empati.

Psykopati: antisosial oppførsel, impulsivitet, manglende anger og usympatisk overfor andres smerte.

Machiavellisme: manipulativ, utnytter andre, uten moralsk hensyn.

 

Det er heldigvis et fåtall mennesker og ledere som er tvers igjennom psykopat eller narsissist, men flere kan ha et snev av disse personlighetstrekkene. Det kan være svært vanskelig å forholde seg til denne type mennesker og kommer du ut for en av de aller verste er det best å komme seg vekk så fort som mulig. Sjansen for å få en sjef som aldri skulle ha vært leder fordi han eller hun rett og slett ikke passer til det, er nok langt større enn å møte på en som tilhører en av de ovenstående personlighetstypene.

 

Men selv om du har en leder som er såkalt "normal", kan du allikevel havne i en konflikt med din leder. Konflikter skyldes ofte misforståelser mellom to parter, gjerne på grunn av forskjellig virkelighetsoppfatning og forventninger. God kommunikasjon er svært viktig for å unngå misforståelser og konflikter, så sørg i hvert fall for selv for å være tydelig i din kommunikasjon. Og føler du at sjefen ikke er god nok til å kommunisere, ta ansvar for å avklare situasjonen. Be om et møte og finn utav om konflikten skyldes en misforståelse eller om det ligger noe annet bak.

 

Om det ikke hjelper og du fortsatt synes du har sjefen fra helvete har du to valg; enten tar du kampen eller så bytter du jobb. Men husk det er energitappende og tidkrevende å ta kampen. Og velger du det bør du gjøre følgende:


  • Dokumenter saklig hva som gjør at du mener sjefen gjør feil. Noter hendelser med tid og sted.
  • Ta kontakt med tillitsvalgte, meld fra til personalsjef eller gå direkte til sjefens leder.
  • Kartlegg om andre ansatte opplever sjefen på samme måte. Kan dere kommunisere et felles budskap, blir det ikke like personlig.
  • Forhør deg med Arbeidstilsynet, som kan undersøke om det er en tilstander i virksomheten som tilsier at det burde vært gjort tiltak etter arbeidsmiljøloven og krav til systematisk HMS-arbeid.

 

Det enkleste for deg er faktisk å bytte jobb. Og da bør du lete etter en jobb med en god sjef neste gang. 

 

Men hva kjennetegner de virkelig gode sjefene?

Forskerne har funnet 5 kjennetegn på en effektive leder og det kalles Femfaktormodellen. Denne modellen brukes ofte i personlighetstester som er et viktig verktøy for oss hodejegere. De egenskapene er delt inn i flere underkategorier, men oppsummert er det disse egenskapene som kan beskrive en god sjef: 

 

  • Evne til å tåle press og stress i jobben. Gode ledere har høy grad av følelsesmessig stabilitet.
  • Evne til å ta initiativ, å være tydelig og kommunikativ. Gode ledere er utadvendte, med høy grad av ekstraversjon.
  • Evne til nytenkning, nysgjerrighet og visjon. Effektive ledere har høy grad av åpenhet for nye erfaringer.
  • Evne til å støtte, imøtekomme og inkludere medarbeidere. Effektive ledere viser høy grad av omgjengelighet.
  • Evne til å sette mål, være grundig og å følge opp. Effektive ledere har høy grad av planmessighet.

Rune Bjerke twittret her om dagen følgende på spørsmålet om hva han så etter når han skulle ansette ledere; Potensial - Streetsmartness - Kompetanse - Kapasitet. Ikke så ulikt det forskerne mener kjennetegner en god leder.

 

De fleste av oss er avhengige av å ha en dyktig leder for å prestere best. Og mange kandidater jeg møter forteller direkte eller indirekte at de vil bytte jobb fordi de ikke er fornøyd med lederen sin.  Men de stiller samtidig få spørsmål og gjør lite forarbeid i å undersøke sin nye leders lederstil. Mitt råd er at du akkurat som en arbeidsgiver sjekker dine referanser bør du som kandidat sjekke referanser på din fremtidige leder. Det kan du enkelt gjøre ved å enten spørre etter referanser i sluttintervjuet, eller du kan søke opp tidligere eller nåværende ansatte ved bruk av LinkedIn. Enkelt og smart. Så reduserer du muligheten til å slite med en udugelig sjef.

 

Men du - pass også på at det ikke er du som er medarbeideren fra helvete. Jeg møter faktisk også noen medarbeidere som alltid klager på sjefen. De har aldri hatt en god sjef og det er ikke måte på hvor mange feil og mangler de rundt en har. Og har du aldri hatt en god sjef bør du nok også tenke litt over din egen adferd. Og ikke minst, hva kan du gjøre for sjefen din? Ledelse er jo et samspill. Medarbeidere som bare klager og syter, stikker kjepper i hjulene og motarbeider sjefen vil helt klart påvirke lederen negativt.

 

Hva synes du er en dårlig eller god sjef? Del gjerne dine erfaringer her i kommentarfeltet.

 

 

#jobb #sjef #leder #ledelse
#jobb #jobbblogg #sjef #ledelse