*Nettavisen* Nyheter.

Helge Lund leder Statoil godt i krisen

Foto: Helge Lund/Statoil

Det er i kriser god ledelse og god kommunikasjon virkelig kommer til nytte. Ansatte, pårørende og ledelsen i Statoil er i en svært presset og vanskelig situasjon etter at 17 av deres ansatte ble rammet av terroraksjonen i Algerie. I skrivende stund er det fortsatt usikkert hvordan det har gått med alle.

Jeg har som mange andre fulgt de forferdelige døgnene etter terroraksjonen tett gjennom media, og er imponert over hvordan Helge Lund og toppledelsen i Statoil har håndtert en svært vanskelig situasjon.

For i krisetider er ledelse spesielt viktig. Dårlig håndtering av en krise gir ekstra byrder på de ansatte og pårørende, og kan på lengre sikt påvirke omdømme og forretningsmuligheter. Det vil helt sikkert også komme tøffe spørsmål mot Lund knyttet til blant annet sikkerheten ved gassanlegget, men sett utenfra virker det som om Lund virkelig gjør det han kan for å hjelpe de som er direkte involvert, deres familier og for å få klarhet i kaoset i Algerie.

Det er arbeidet han og selskapet har lagt ned for å bygge opp god kriseberedskap som betaler seg nå. Slik det ser ut fra utsiden virker det som om Statoil har personell som vet hva de skal gjøre og kriseplaner som fungerer. Selskapet trekker veksler på egne ansatte med ansvar for personalomsorg, og har trukket inn ekstern hjelp fra helsepersonell, psykologer og prester for å gjøre det som er mulig for å støtte ansatte og pårørende. De har opprettet et pårørendesenter hvor de nærmeste får mulighet til å være sammen. Der har også Lund vært for vise omsorg og informere. I stedet for å haste videre til en planlagt pressekonferanse, utsatte han den og prioriterte heller å tilbringe flere timer med de som er hardest rammet. Det at ledere bryr seg er noe som er veldig verdifullt for de involverte – de opplever at de blir sett, hørt og hjulpet. Lund har så langt prioritert helt riktig – han har viet sin oppmerksomhet mest til de pårørende. Det er noe andre ledere bør merke seg.

Det å håndtere kommunikasjonen med omverdenen i en slik uoversiktlig situasjon krever at man holder tunga rett i munnen. Lund har vist seg som en tydelig leder og god kommunikatør. Samtidig har han latt Statoils mange dyktige kommunikasjonsfolk ta seg av mye mens han har hatt fokus på beredskapssituasjonen. Vi får håpe at arbeidet Statoil nå gjør fører til at deres ansatte ved gassanlegget snart er sammen med sine kjære igjen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.