*Nettavisen* Nyheter.

Hjemmekontor – en ekstra fridag eller effektiv jobbing?

Foto: Hammer & Hanborg

Stadig flere av oss jobber hjemmefra. Men er kvaliteten og tempoet like høyt der som når vi sitter på kontoret?

Det er ingen tvil om at mulighet for fjernjobbing er noe mange av oss setter pris på. Jeg opplever ofte at mulighet for hjemmekontor er noe mange kandidater ønsker seg hos en arbeidsgiver. En undersøkelse Cisco og Insight Express gjorde i fjor viste nemlig at 56 prosent av de spurte ville valgt en bedrift med friere forhold til fjernjobbing i stedet for høyere lønn.

Det som for ti år siden bød på en rekke tekniske utfordringer med tregt nett og upraktiske løsninger, er nå enkelt og greit. Med mobilt bredbånd og andre hjelpemidler kan du jobbe nærmest hvor som helst. For en del har hjemmekontor blitt både hytte og leilighet-i-Spania-kontor. Det viktigste er at jobben blir gjort, og ikke hvor den gjøres, mener mange. Det har også vært trenden blant arbeidsgivere – de vet at ansatte forventer fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor. Tilbyr du ikke det, kan det gå utover rekrutteringen.

Yahoo!, som har slitt med dårlig økonomi i mange år, tenker tydeligvis annerledes rundt dette. For i forrige uke bestemte deres nye sjef at hjemmekontorløsninger ikke lenger skal være mulig. Hennes hovedargument er at for å bedre kommunikasjonen og øke samarbeidet må alle jobbe side ved side. Yahoo! mener at arbeid som skjer hjemmefra gir dårligere kvalitet og lavere hurtighet. We need to be one Yahoo!, and that starts with physically being together, skrev Marissa Mayer i en e-post til alle ansatte.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. En del Yahoo-ansatte reagerte med vantro og lekket e-posten fra sjefen til media. En av verdens mest kjente entreprenører, engelskmannen Richard Branson, kastet seg over tastaturet og skrev en blogg til forsvar for frihet under ansvar – la folk jobbe hvor det måtte passe. Branson skriver at han aldri har jobbet særlig mye fra et kontor og at han heller aldri kommer til å gjøre det. Han mener du må stole på at dine ansatte gjør det det de skal uten at du kikker over skulderen deres hele tiden.

Meningene om hjemmekontor er tydeligvis delte, men jeg tror Yahoo! sitt valg ikke er smart. Det er klart at det kan gå utover samholdet og samarbeidet på jobben hvis noen har hjemmekontor hele tiden, men et forbud sender et signal om at du ikke stoler på dine ansatte. Det henger ikke på greip – en arbeidsgiver bruker mye tid og penger på å rekruttere de beste ansatte, men når de har kommet i hus så har man ikke tiltro nok til å gi dem frihet til å gjøre jobben sin. Samtidig må det tilpasses arbeidsplassen – det er noen virksomheter som har større behov for at de ansatte jobber sammen enn andre. Jeg har tro på at både arbeidsgiver og arbeidstaker kan komme til enighet når og hvor ofte hjemmekontor er en god løsning for begge parter.

Hva med deg – er du like effektiv når du jobber hjemme som på jobben?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag