RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trine Larsen

Sløve arbeidsgivere skremmer nyansatte

 

Foto: Hammer & Hanborg

De fleste av oss kan huske den første dagen på en ny jobb – glad, spent og mer eller mindre nervøs.  For det blir ofte mye nytt på kort tid – du skal hilse på mange nye kollegaer og få en innføring i hva virksomheten driver med samtidig som du ønsker å bli oppfattet som en hyggelig og interessert arbeidstaker.  Mange arbeidsgivere har høye forventninger til nyansatte, men glemmer hvordan de selv fremstår.

For det er ikke grenser for hvor dårlig enkelte nyansatte blir tatt imot på sin første dag på jobb. Selv har jeg opplevd at nærmeste leder kom på jobb to timer etter at jeg hadde fått beskjed om å møte opp. I et annet tilfelle spurte min nye sjef meg om hva det var jeg skulle jobbe med igjen. Det var jo over 3 måneder siden jeg hadde blitt ansatt. Det kan drepe all inspirasjon og pågangsmot, og gir et inntrykk av en rotete og useriøs arbeidsplass.  Det førsteinntrykket sitter i lenge og kan resultere i at den nyansatte lurer på om det var en tabbe å bytte jobb.  Her er fem enkle råd som alle bør kunne følge:

  • Dyrk pågangsmotet og interessen

    De fleste som starter i en ny jobb gleder seg til å prøve noe nytt. Det er noe en arbeidsgiver ønsker og bør benytte seg av. En god idé kan være å starte orienteringsprosessen før den første arbeidsdagen.  Inviter den nyansatte på lunsj en stund i forkant av oppstart og gi nyttig informasjon så han eller hun kan få forberedt seg best mulig.

  • Bli enige om et klokkeslett for oppmøte

    I stedet for at den nyansatte møter opp grytidlig for å gi et godt inntrykk er det like greit å avtale et fast tidspunkt litt senere på formiddagen hvor lederen har større mulighet til å vie medarbeideren sin oppmerksomhet.

  • Sørg for alt det praktiske

    Planlegg slik at alt det praktiske som kreves for å gjøre en jobb er klart fra første stund. Adgangskort, tilgang til PC, e-postadresse, telefon eller andre viktige arbeidsverktøy bør være klart når den nyansatte kommer. Husk at IT avdelingen ofte trenger noen dager på å fikse dette. Og kjøp gjerne en blomst som velkomstgave. Helt grunnleggende prinsipper, men likevel noe jeg stadig hører er fullstendig fraværende.

  • Gi en kollega et spesielt ansvar

    Nærmeste leder bør involvere seg så mye som mulig for å gjøre innkjøringsperioden for den nyansatte så enkel og inspirerende som mulig, men det kan også være lurt å gi en dreven kollega et ekstra ansvar for alt fra opplæring til mer praktisk informasjon. Mange bedrifter har vellykkede «fadder»-ordninger.

  • Ha en plan!

    Forbered en opplæringsplan. Hva og hvem bør den nyansatte treffe for å få opplæring? Når skal dette skje? Dette må være klart når det nyansatte kommer på jobb.

  • Informer!

    Forrige uke overhørte jeg to unge menn som snakket om at de plutselig hadde fått en ny kollega som sjefen hadde glemt å fortelle om. De lo, men det er jo egentlig ikke noe å le av. De hang også på at det var typisk sjefen. Det er ikke hyggelig for noen – hverken den nyansatte eller kollegene. Lederen bør presentere den nye kollegaen første arbeidsdag, og sørge for at han eller hun blir invitert inn i den sosiale hverdagen med lunsj. Det er viktig at den nyansatte føler seg som et fullverdig medlem både sosialt og profesjonelt.

Dette er enkle råd som kan gjøre at man får en god start i ny jobb og ikke minst at bedriften får en medarbeider med pågangsmot og glede.

Hvordan var din første dag i ny jobb? Noe du vil dele her?