RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trym Riksen

Extraordinary popular delusions

Noen ganger blir en fjær til fem høns. Verken samfunnet eller kapitalmarkedene er skånet for historier som gjøres større enn de er.

Hvis jeg skal forsøke å sammenfatte hva markedsanalysen går ut på, er det vanskelig å komme utenom tittelen på Charles Mackays bok fra 1841, «Extraordinary popular delusions and the madness of crowds». Jeg har tidligere (se bl.a. her) skrevet en del om fortreffeligheten bak begrepet «wisdom of crowds», så poenget mitt er mer nyansert enn forskjellen mellom svart og hvitt. Det kan jo blant annet tenkes at én gruppe representerer galskapen, mens en annen bringer visdom med seg? Og selv om den ene gruppen representerer galskapen i dag, kan den tenkes å by på visdom ved neste korsvei.

Markedsanalysen går gjerne ut på å finne muligheter der hvor andre bare ser risiko, og risiko der hvor andre ser gull. Fordelen med markedet er at det kjapt og ærlig gir tilbakemelding om prisen man betalte i dag gir gevinst eller ei i morgen. Samtidig vet man at det kan ta år å vise at investeringen er verdt mer enn prisen man betalte, og en god investeringsstrategi kan gi tap i lang tid før strategien gir gevinst. Mange liker nok markedet på grunn av dets ærlighet, samtidig som de er forberedt på å stå gjennom frustrerende perioder. For dem som har denne innstillingen, eller legningen, stopper neppe markedsanalysen ved børsene. For det er jo ikke bare i markedet at det fra tid til annen dukker opp tilfeller av spektakulært divergerende syn, bare man hever blikket litt over den gjengse informasjonsstrømmen.

Det var kanskje flaks at jeg så det såpass klart: I oktober i fjor var jeg i New York i USA. Da jeg dro fra Norge, var medieoppmerksomheten rettet mot svineinfluensaen. Skremmende scenarier fikk bred spalteplass i norske aviser. I New York, som er ganske tettbefolket, var «swine flu» overhodet ikke et tema. Influensatrusselen var for øvrig glemt på verdens børser, men det er ikke børs isolert sett vi skal se på her.

 

Grafen viser Google-brukernes søk etter og medias referanser til henholdsvis «svineinfluensa» i Norge i øverste del og «swine flu» i resten av verden i den nederste delen. Mens svineinfluensaen opptok resten av verden våren 2009, et par måneder før WHO erklærte at influensaen er en pandemi, antok fokuset på svineinfluensaen i Norge et helt annet forløp. Mens fokuset på svineinfluensaen i utlandet avtok utover i 2009, tiltok den i Norge. Toppen i Norge kom i oktober 2009, omtrent på samme tid som jeg var i New York.

Moderne hjelpemidler som Google gjør det mulig å kvantifisere en del observasjoner som man tidligere bare kunne knytte anekdotiske kommentarer til. Som markedsobervatør fremstår historien om svineinfluensa i Norge og swine flu i utlandet som et lærebokeksempel på henholdsvis «madness of crowds» og «wisdom of crowds». Hvem sa at markedsanalytiske verktøy begrenser seg til verdens børser?