RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trym Riksen

Vekststoryen svant

Troen på vekst er svakere enn på over ti år. I alle fall hvis vi snakker om veksten i vekstmarkeder.

Det har snart gått fire år siden futten gikk ut av vekstmarkedene, eller emerging markets som de gjerne kallles. Figuren nedenfor viser relativt kursutvikling mellom MSCI World - som består av utviklede markeder - og MSCI Emerging Markets.

 

Etter at vekstmarkedene gjorde det bedre enn aksjer i utviklede markeder i omtrent et tiår, har pendelen snudd, og det er nå de utviklede markedene som er mest populære. Figuren nedenfor viser i hvilken grad private og institusjonelle investorer skårer løpende vekst og vekstutsiktene i utviklede markeder høyere enn i vekstmarkeder.

 

Figuren ovenfor, som er basert på månedlige galluper i regi av Sentix, forteller oss at investorene vurderte veksten i vekstmarkedene som gunstigere enn i utviklede markeder i hele tiårsperioden fra 2003 til 2013. Når den blå linjen er under null, vurderer Sentix-deltakerne veksten i vekstmarkedene som gunstigere enn veksten i utviklede markeder.

I fjor sommer sprakk vekststoryen; da begynte Sentix-deltakerne for første gang å vurdere veksten i utviklede markeder som gunstigere enn veksten i vekstmarkeder (merk at Sentix-gallupen ikke spør investorene om nivået på veksten, slik at skåren reflekterer en form for trendjustering all den tid trendveksten i vekstmarkeder er så mye høyere enn i utviklede økonomien).

 

Når vekstmarkedene tapte investorenes gunst, falt prisingen i disse markedene. I figuren ovenfor vises pris/bok-forholdet i både utviklede markeder og vekstmarkeder. Vekstmarkeder har de siste 20 årene stort sett vært billigere enn utviklede markeder, men fra 2007 til 2011-2012 lå prisingen av vekstmarkeder for første gang på samme eller høyere nivå som prisingen i utviklede markeder. De siste to, tre årene har prisingen av vekstmarkedene falt litt, mens prisingen av utviklede markeder har tatt av.

Konsensus er lei av vekstmarkeder. Veksten i den generelle økonomien, representert ved bruttonasjonalproduktet, er fortsatt høyere i vekstmarkedene enn i utviklede markeder, og omsetningsveksten i foretak i emerging markets har hele tiden vært høyere enn i utviklede markeder. De upopulære vekstmarkedene har ikke vært billigere relativt sett i forhold til utviklede markeder siden 2003. Husk at pris er det du betaler, mens verdi er det du får.