Gå til sidens hovedinnhold

Mer trøbbel for Se og Hør

Håvard Melnæs' skandalebok gir skandalebladet inntektssvikt.

Bråket har ennå ikke lagt seg etter tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs' bok om arbeidsmetodene i bladet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Etter lanseringen har opplaget sunket, og nå synker også annonseinntektene.

35 millioner i inntektstap
Se og Hør har mistet andeler i annonsemarkedet hittil i år. Etter beregninger Dagens Næringsliv har gjort har opplagsfall og og annonsesvikt kostet bladet 35 millioner i tapte inntekter så langt i år.

Annonsedirektør Geir Hellerud i Allergruppen avviser at inntektssvikten kommer av Melnæs bok.

- Det er et tøffere marked, uten tvil. Men ikke på grunn av den boken. Markedet er generelt tøffere, sier Hellerud til DN.

Trakk annonsene
MyTravel, som står bak reisebyråkjedene Bridge Saga Solreiser og Ving er den eneste annonsøren som overfor avisen vil si at de har trukket sine annonser som følge av boken.

- Den medieoppmerksomheten som har vært rundt Se og Hør den siste tiden, liker jeg ikke. Vi jobber etter etiske prinsipper når det gjelder annonsering, som vi også gjør når vi skal gjøre avtaler med hoteller og flyselskaper, sier MyTravel-sjef Gunnar Grosvold.

Andre trekker seg også
Også to andre tidligere annonsører i bladet sier de har trukket seg. De bruker ifølge DN den samme argumentasjonen som Grosvold, men ønsker ikke å stå åpent frem.

- Vi har absolutt ikke inntrykk av boikott ute i markedet, sier annonsedirektør Hellerud til Dagens Næringsliv.

Reklame

Nå kan du trene med Norges beste trenere hjemme i stua