Gå til sidens hovedinnhold

Slik er Mercedes' nye stjerne

En komplett bil i to modeller. Vi har prøvekjørt nye Mercedes C-klasse. Se video.

VALENCIA (Nettavisen): Litt dyrere - for smakens skyld. Smaken av luksus. Smaken av komfort. Smaken av sikkerhet. Smaken av moderne teknologi. Smaken av å føle seg ivaretatt.

Les også: C - en ny stor stjerne

Den nye C-klassen har ikke bare vokst seg så stor at den nå tilbyr god sittekomfort både foran og bak til voksne mennesker. Den har også duplisert seg til to modeller.

Ja takk, begge deler
Med det mål for øyet å tilfredsstille kunder i alle aldre, har designavdelingen i samråd med markedsavdelingen kommet frem til at den beste løsningen vil være å gi C-klassen to ansikter.

Har C-klassen blitt sportslig nok til å hamle opp med BMW?
- si din mening nederst i saken

Til de som er unge til sinns og kanskje generelt litt ivrige på gassfoten, finnes nå Avantgarde med et sportslig uttrykk i snuta som vi tidligere kjenner fra de sportslige todørs modellene fra Mercedes. Ingen stjerne på panseret, men en stor stjerne i grillen.

Men for å ta vare på de trofaste kundene, som liker å ha en stjerne å sikte etter, leveres Elegance-modellen med tradisjonell front. Men allikevel ny den også. Og velformet.

Velformet er for øvrig også resten av bilen. Det designnivået Mercedes har vært kjent for gjennom det forrige århundret er tilbake på skinner. På tide, for etter en periode på nesten 20 år som startet i 1985, var det slett ikke design Mercedes var best på.

Med denne modellen skal også den kvaliteten Mercedes var kjent for tidligere, på nytt bli forbundet med stjerna. Bilen er testkjørt over 24 millioner kilometer, og moderne datateknologi har gjort de tekniske testene bedre.

Lover bedre kvalitet
Jeg klarte ikke å styre meg for å spørre produktsjefen for C-klassen, Bernd Eckstein, om de nå ville følge produsenter som Kia og Mitsubishi i kappløpet om lengre og lengre garantitider. Han svarte at det ikke fantes planer om slikt nå.

Det han derimot kunne love, var at Mercedes er fullstendig klar over at de har hele verdens øyne rettet mot seg når det gjelder kvalitet.

- Vi vet godt at vi har hatt problemer med W210 (forrige E-klasse) og W203 (forrige C-klasse) når det gjelder rust, men vi gjør alt vi kan for at dette ikke skal gjenta seg, lovte han meg.

- Vi kommer til å beholde vår 2 års garanti (den er 3 år i Norge), men vi har jo mobilitetsgarantien som varer i 30 år dersom du følger servicene. I tillegg gjør vi det nå slik at dersom det skjer noe med din Mercedes etter 5 eller 10 år, for eksempel, vil vi sentralt i Tyskland vurdere hvert enkelt tilfelle, selv om garantitiden har løpt ut for lengst, sa Eckstein.

Fornøyde kunder
Dersom Mercedes klarer å ta seg av garantisakene på en ryddig måte, er jeg overbevist om at de får fornøyde C-klassekunder. Bilen er det nemlig etter min mening svært lite å utsette på.

Komforten er på topp, mens støynivået er på bånn. Sikkerheten er ivaretatt på best mulige måte, og følelsen av kvalitet innvendig er slik du forventer av en Mercedes. Samtidig er styrefølelsen oppgradert kraftig.

Kontakten mellom rattet og veibanen er mer direkte, og bilen har blitt mye mer spennende og kjøre. Samtidig som dette ikke på noen måte har gått ut over komforten. Snarere tvert i mot.

Alt på plass
En annen positiv side ved denne bilen, er at alt du leter etter er der du forventer å finne det, og det virker på en slik måte du forventer at det skal. Ergonomi, heter det visst. Det har de også fått til.

De eneste modellene som ble stilt oss til rådighet for prøvekjøring, hadde V6-motorer. Dieselen C320 CDI, og bensinutgaven C350. Litt synd egentlig, for de er ikke spesielt interessante for det norske markedet på grunn av avgiftene.

C350 var naturlig nok den friskeste av de to, men langt ifra noen sportsbil.

Det føles feil å si at en bil med 272 hestekrefter ikke er sprek, men den føles faktisk ikke spesielt sprek. Den går fort som et hurtigtog, og akselerer lynraskt, men allikevel på en måte som virker rolig. Det er fordi overfloden av krefter i den store V6-eren er temmet for å beholde komforten, og ikke minst fordi bilen er så godt støyisolert. Verken hjulstøy eller motorstøy slipper inn i kupeen. Men komfort er det derimot helt proppfullt av.

Nesten BMW
Dette valget Mercedes har gjort i forhold til komfort, gjør at bilen ikke helt klarer å hamle opp med sin argeste konkurrent BMW 3-serie når det gjelder sportslig kjøreglede. Selv i Avantgarde-utgaven med sportsunderstell er det fremdeles en bil som ikke skriker etter å bli kjørt på den måten en BMW eller en Alfa Romeo gjør.

Men den henger ikke langt etter. Det skal den ha. Og den vinner på hjemmebane. På teknikk, sikkerhet og komfort.

De tyske ingeniørene har med Elegance-modellen laget en bil som kommer til å treffe gamle C-klassekunder midt i hjertet. Alt på bilen er litt større og litt bedre, uten at prisen er økt. Samtidig har de laget en bil som kommer til å treffe en ny kundegruppe. Yngre og sprekere mennesker vil falle for den mer sportslige Avantgarde-modellen, selv om den helhjertede BMW-bilisten ikke vil la seg konvertere.

Rimelig
Når det gjelder prisen, så kan det være håp om at den minste bensinutgaven C180, som kommer over sommeren, får en startpris like under den magiske 400.000-grensen.

Og det er fremdeles med standardutstyr som elektrisk setejustering på forsetene, elektriske vindusheiser på alle fire vinduer, to-soners klimaanlegg, bluetooth mobiltelefonoppkobling og det selektive dempingssystemet i understellet som Mercedes kaller Agility Control.

Om noen år vil det vise seg om jeg er fullstendig på jordet når jeg mener at Mercedes her har laget en veldig bra og gjennomprøvet bil som vil plassere dem tilbake blant de beste på kvalitet og holdbarhet.

Det jeg vet de har laget, er en bil der du får følelsen av trygghet bak rattet. De bråeste unnamanøvre i de høyeste hastigheter takles på en helt utmerket måte, og nærmest hvem-som-helst blir en bedre sjåfør som kaptein i den nye C-klassen.

Men skal du ha stasjonsvogn, må du vente. Først i januar 2008 kommer den.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av dobbeltnyheten C-klasse:

Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren

Kommentarer til denne saken