Gå til sidens hovedinnhold

En herlig toppløs bil

Men vi sliter litt med å plassere denne nydelige doningen.

Når en tester en ny Mercedes, i alle fall en påkostet sak som vi har vært ute med til rundt 750.000 kroner, så vet en at en kommer til å få en god opplevelse. Når en tillegg kan ta av taket (i opp til 40 km/t om du ønsker), og været ikke er avskrekkende, så er livet rett og slett slik det skal være.

Den nye Mercedes E-klasse cabriolet er en ny toppløs sak som ikke har så alt for mange konkurrenter. Det er en stor 4-seters cabriolet, som størrelsesmessig egentlig ligger et sted mellom C og E-klassen (cabrioletversjonen er 20 cm kortere enn en vanlig E-klasse), uten så alt for mange konkurrenter. Den nærmeste vi kommer på er Lexus IS-C, som vi testet tidligere i sommer, som ikke ligger så langt unna i verken pris eller størrelse.

Det gode

La oss ta det kanskje aller mest påfallende først: Mens Lexusen ikke er den peneste bilen på markedet, så fremstår E-klasse cabriolet, i alle fall med AMG-styling, som en bil du virkelig har lyst til å bli sett i. Bilen har noen helt nydelige linjer, og selv med taket oppe ser designet ut som om en har tenkt cabriolet fra starten av.

Inni er ikke situasjonen noe verre. Tyskerne kan dette med å lage interiør - og når Mercedes i tillegg trolig lager markedets beste seter blir opplevelsen nærmest fullkommen.

Når kvelden nærmer seg så blir en enda mer glad i setene, når varm luft strømmer ned i nakken fra ventiler under nakkeputen.

Testbilen vi har kjørt er utstyrt med en 1,8 liters motor på 186 hestekrefter. Dette er for å si det pent ikke den sprekeste motoren i tysk bilindustri, men den fremstår på ingen måte som merkbart slappere enn Lexus' 2,5 liters motor på over 200 hestekrefter. For mens Lexus' alternativ handler om jevn flyt i nærmest enhver sammenheng, så kan du få tendenser til et skikkelig kick fra E-klassen. Mindre motor, mer lek.

Noe kjempesportslig preg blir det selvsagt aldri av en motor på 1,8 liter i en såpass stor bil, og det er liten tvil om at denne bilen er laget for bedagelig kjøring. Om bilen er satt i komfortmodus, så er det flyt og nettopp komfort som står i fokus. Girkassen er nærmest lat, og rattet føles nesten ikke koblet til forhjulene i det hele tatt. Trykker du inn sportsknappen, så skjer det derimot noe relativt merkbart. Gassresponsen blir betydelig bedre, girkassen mye mer villig til å være med på leken - men kanskje viktigst av alt: Du føler at rattet er tilkoblet forhjulene, og følelsen med underlaget blir mye bedre.

Dermed føles det ut som Mercedes har klart å finne en fin balanse mellom sportslighet, selv med liten motor, og det behagelige som er helt essensielt med det å kjøre uten tak.

Men det som er den virkelig store nyheten med E-klasse cabriolet, er definitivt vindspoileren på toppen av frontruten som kan heises ved behov. Tanken er at denne langt på vei skal erstatte en vindskjerm bak forsetene, ved å omdirigere luftflyten over bilen.

Denne spoileren utgjør en merkbar forskjell når du hever den, men det er primært bak en kjenner den store endringen. Alle som har sittet i baksetet på en cabriolet tidligere, vet at det ikke er den aller beste følelsen i verden, og enhver reduksjon av turbulens er velkommen. Her gjør spoileren en god jobb.

For øvrig så er bagasjeplassen på 300 liter i bilen absolutt akseptabel. I motsetning til Lexusen, er det faktisk mulig å få plass til litt varer bak, selv om taket er oppe.

Det ikke fullt så gode

Alt er ikke helt perfekt med den nye E-klassen. Den 5-trinns automatgirkassen fungerer veldig bra når du kommer litt opp i hastighet, men den er veldig treg - spesielt i vanlig modus. Det føles tidvis som den bruker evigheter på å gire ned når du gir gass, og ved spesielt oppstart virker det som om den bruker en stund på å bestemme seg for å faktisk sette bilen i gir.

Bilen vi testet var også utstyrt med girskift på rattet, og det ser vi overhodet ikke poenget med på denne bilen. Den ignorerte glatt våre instruksjoner om giring under litt aktiv kjøring.

Sikten i bilen er heller ikke den beste vi har vært borti. Rundt sladrespeilet i frontvinduet sitter det en relativt stor klump i frontruta som ikke gir den beste sikten på skrå ut fremover, og i selve speilet ser du stort sett bare vindskjermen og baksetene (spesielt når de er hevet). Sidespeilene er også relativt små. Heldigvis er ryggesensoren noe vi kunne stole fullstendig på.

Vi er også litt overrasket over at vi følte at Lexus' IS-C faktisk føles som om den er en anelse tightere skrudd sammen. Det er på ingen måte noe galt med kvalitetsfølelsen i E-klassen, det føltes bare enda bedre i den nærmeste konkurrenten.

Det kanskje største problemet er likevel bakseteplassen. Den eneste reelle grunnen til å kjøpe denne bilen fremfor en roadster, er baksetene - og til dels bagasjerommet. Og det virker veldig som om Mercedes har gjort en innsats for at det skal være behagelig å sitte bak, med tanke på introduksjonen av spoileren på frontruta som definitivt har mest effekt i baksetene. Baksetene er også i seg selv ganske gode å sitte i.

Men problemet er at bakseteplassen ikke er i nærheten av det du kjenner fra en vanlig E-klasse. Med forsetet i normal kjøreposisjon for undertegnede, er det i praksis umulig å få plass bak. Om de i forsetene gir avkall på litt plass, fungerer det greit, men vi hadde forventet litt mer fra en slik bil. Baksetene gjør seg i det hele tatt best for barn.

Tar du opp taket merker du det spesielt godt, for takhøyden er ikke laget for de over 175.

- Jeg tror det var bedre plass i min gamle VW EOS, sa en litt forvirret passasjer under testingen.

Konklusjon

Og her ligger også litt av problemet med bilen: Den er en nytelse for de i forsetet, og den er vakker å se på. Den er til og med praktisk. Men du skal ha veldig stort behov for den noe knappe bakseteplassen for at det skal være verdt å gå for denne modellen fremfor en SLK, som faktisk har omtrent den samme bagasjeplassen. Med samme motor er det 50.000 kroner forskjell i pris. Da får du en bil som veier mindre, og som er morsommere å kjøre.

Reelt sett mangler bilen kanskje 10 cm for å være ideell.

Kommentarer til denne saken