Gå til sidens hovedinnhold

Merker reklameveksten lokalt

Annonsesamkjøringene opplever pågang på nettannonser lokalt.

Reklameveksten på Internett har de siste årene økt voldsomt, noe også de lokale nettsamkjøringene opplever.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vi kommer til å doble inntektene fra i fjor til i år og forventer en solid vekst neste år også. Vi begynner å bli viktig for nasjonale reklameaktører, sier administrerende direktør i reklamesamkjøringen NR1 Interaktiv Kjetil Svingen til NA24 Propaganda.

Klar vekst
NR1 Interaktiv eies av A-pressen og selger reklame til over 70 lokale nettaviser og er i tøff konkurranse med Edda Media-eide Mediasite.

Også hos Mediasite, som selger reklame til et trettitalls lokale nettaviser, merkes vridningen.

- Ja, vi merker en veldig sterk vridning fra klassiske valg som avis til nett. Nå er interessen bredere for nett i ett lokalt perspektiv. Interessen for å tegne årsavtaler har økt betraktelig knyttet opp mot nett, sier administrerende direktør i Mediasite, Trude B-J Margel, til NA24 Propaganda.

I disse dager avslutter mediebyråene forhandlingene om hvor neste års reklamekroner skal plasseres. Og samkjøringene har ambisjonene klare.

- Vi har mye bedre inngang i fjor enn i år, det må vi ha for å klare målene våre – og det må vi jo, sier Svingen.

Mye støy
Margel er hakket kvassere.

- Vi nokså store ambisjoner når det gjelder vekst. Så vi ser en dramatisk vekst som til dels skyldes produktutvikling og markedet. Vi ser på en tredobling fra i år til utgangen av 2008 på nett, sier hun.

Støy med blinkende og bevegelige reklamer tror Margel er en av årsakene til veksten i markedet.

- Vi opplever at dette skyldes en opplevelse av støy på de store nettavisene, mens det hos de lokale fortsatt er en veldig god synlighet, konkluderer hun.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Reklame

Siste sjanse: Salg på Pyton-helt, Pondus og mye annet