Gå til sidens hovedinnhold

Microsoft vurderer reklamesperre i Internet Explorer

Microsoft planlegger å legge til en egenskap i nettleseren Internet Explorer som sperrer popup-annonser ute.

Pop-up-reklame på Internett, eller sprett-opp reklame som det godt kan oversettes med, har vist seg å være et av de mest effektive annonseformatene på nettet. Samtidig er det et av de mest forhatte fordi det ofte forstyrrer den generelle bruken av mediet.

En talsmann for Microsoft, Darin Linnman, sier i et intervju med News.com at selskapet planlegger å legge til et popup-filter i Internet Explorer som del av neste års Service Pack -oppdatering i det nyeste operativsystemet til Microsoft, XP.

Internet Explorer er den eneste av de vanligste nettleserne som ikke tilbyr popup-filtrering allerede nå. Men det finnes mange ulike tillegg også til denne nettleseren som gjør dette filtrering mulig. Uansett må et slikt filter velges aktivt av hver nettbruker for at det skal fungere.

Likevel vil en integrasjon av denne funksjonaliteten nå ut til langt flere brukere enn til det antallet som i dag benytter tilleggene eller andre nettlesere.

Her kan du lese mer om saken hos vår søsteravis digi.no

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken