(SIDE2): En studie med 26 000 grekere stadfestet at ved å bruke mer olivenolje alene kan du redusere risikoen for kreft med hele ni prosent. Det melder BBC News , onsdag.

Mindre rødt kjøtt
Den såkalte middelhavsdietten inneholder et høyt inntak av frukt, grønnsaker, kornprodukter og mindre rødt kjøtt. En separat studie fant at bare ved å tilføye brokkoli i kosten kan risikoen for prostatakreft kuttes.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Middelhavsdietten kom i søkelyset etter at det kom fram at folk i middelhavslandene, som Spania og Hellas har en lavere andel av hjertesykdom. Forskerne fant ut at menneskene her spiste mer grønnsaker og fisk, mindre rødt kjøtt. De brukte olivenolje til å steke i og drakk moderate mengder med alkohol.

Denne siste studien er den største enkeltstudien som har sett på den potensielle påvirkningen ulike deler av dietten har.

Mer erter og bønner
Forskere fra Harvard Universitetet overtalte tusenvis av grekere i ulik alder til å skrive ned hva de spiste i en åtteårs periode.

Deres kobling til middelhavsdietten ble så rangert i et poengsystem.

Den største effekten, ni prosent redusert risiko, fikk man ved å spise mindre mettet fett slik som olivenolje. Men bare to forandringer - å spise mindre rødt kjøtt og mer erter, bønner og linser reduserer risikoen med tolv prosent.

Det fins ikke «supermat»
- Å justere de generelle kostvanene etter et middelhavsk mønster hadde en viktig effekt, sa Dr. Dimitrios Trichopoulos, som ledet studien

Også Sara Hiom, fra Kreftforsker senteret i Storbritannia understreket viktigheten av å spise en helsemessig balansert diett.

- Dette viser at det er mange ting du kan gjøre for å påvirke. det fins ikke en type supermat som kan hindre kreft.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!